fredag 16 mars 2012

Ich bin ein Berliner!



Min omgivning är säkert trött på att höra om min passion för Berlin. Då passar det ypperligt att för Biblioteksbellas läsare delge min kärlek för staden.
Har ni inte varit i Berlin rekommenderar jag er att åka i april-maj innan turistsäsongen sätter igång ordentligt. Favoritområdet är Friedrichshain där du kan äta underbara lördags- och söndagsbruncher. Men först fyndar du roliga men onödiga secondhandprylar på Boxhagener Platz.
Efter brunch och marknad promenerar du vackra Karl-Marx-Allee fram till Alexanderplatz som du lämnar snabbt som ögat. Efter promenaden är du säkert kaffesugen (jag brukar vara det). Ta metron till Nolledndorfplatz och ta ditt java på Café Einstein. Stället är känt för sina goda bakverk. Här frotterar du dig med Berlins intellektuella elit.
På kvällen intar du en fantastisk middag på den vietnamesiska restaurangen Monsieur Vuong på Rosa Luxemburg Platz. Du överväldigas av de ljuvliga smakerna och avslutar det hela med grönt te med färsk ingefära.
Vid det här laget är du sugen på en bier och den tar du i Mitte på Kaffe Burger tillsammans med massa glada ryssar (det bor över 200 000 ryssar i Berlin). Om du har tur kan du dansa Russsendisko.
Min bibel när jag åker till Berlin är Berlin stadsdel för stadsdel: en hel guide till en delad stad av Valle Wigers och Per Ek.
Jag kan även rekommendera Urban Safari av Bobo Karlsson. Här listar han sina 12 favoritstorstäder varav Berlin är en av dem. Och Karlsson (liksom jag) menar att:
Berlin ägnar sig inte åt nolltolerans, utan hundra procent tolerans.

Inga kommentarer: