torsdag 8 mars 2012

Vintage - nu även som film

"Svartvit stumfilm, kan det vara nåt 2012?" tänkte jag skeptiskt när jag hörde talas om filmen The Artist. Men så fort som jag började fundera på fenomenet så ändrade jag snabbt uppfattning. Jag menar, är det inte helt fantastiskt att det 2012 görs en film som är svartvit, helt utan talad dialog (!) och som dessutom kammar hem ett helt gäng med Oscarstatyetter?

Helt konstigt är det faktiskt inte, för just nu är det nämligen trend i Hollywood att tillverka filmer som på olika sätt hyllar filmhistorien. För en filmnörd som mig är filmer som The Artist och även Martin Scorseses mastodontäventyr Hugo Cabret helt oemotståndliga. Är man uppvuxen med gamla Hollywoodfilmer som Singing in the rain och Casablanca är det helt omöjligt att inte älska det faktum att det just nu blåser nostalgivindar genom Tinseltown. Vintagemodet har äntligen (nåja) nått till filmen!

Tjusiga Jean Dujardin och Bérénice Bejo i The Artist.

I The Artist får vi träffa George Valentin (Jean Dujardin), året är 1927 och George är en mycket framstående stumfilmsskådespelare. Av en slump träffar han den unga aspirerande skådespelerskan Peppy Miller (Bérénice Bejo). Flört uppstår, men George är gift. Dessutom så hamnar han i en svår livskris då ljudfilmens genombrott ödelägger hans karriär, samtidigt som ljudfilmen sätter ordentlig fart på Peppys stjärnglans som ung och fräsch talande skådespelerska. Trots att dialog (som hörs) saknas så blir i alla fall jag helt såld på handlingen, uttrycket och inte minst Georges fantastiska hund som är minst lika bra som de mänskliga skådespelarna.

The Artist är regisserad av Michel Hazanavicius (säg det snabbt 10 gånger om du kan!) och har svensk biopremiär imorgon den 9 mars. Filmen vann pris för bästa film, bästa regi, bästa manliga huvudroll, bästa musik samt bästa kostym vid Oscarsgalan 2012.

Se trailer för The Artist här!

Inga kommentarer: