torsdag 21 juni 2012

Jag väntar under mossan


Nu har jag plöjt en av mina sommarböcker - och den var fantastisk! Amanda Hellberg som vanligtvis skriver skräck för vuxna (Styggelsen, Döden på en blek häst och Tistelblomman) har nu skrivt sin första roman för lite yngre läsare - Jag väntar under mossan. Jag har slukat hennes tidigare böcker, och den här var inget undantag.

I Jag väntar under mossan tar hon sig an svensk folktro och dess olika väsen på ett alldeles fantastiskt, fängslande och underbart sätt. Den svenska naturen - med bottenlösa näckrostjärnar och skogar - och dess väsen som Näcken, skogsrån och mylingar - får ta plats i romanen.

Och jag förflyttas direkt till min sommarsjö utanför staden jag växte upp i och det mörka, kalla vattnet och den ibland uppflammande obehagskänslan av att något väntade där långt nere i djupet. Och till kvällarna i stugan ute i skogan när diset la sig över sjön och den trollska stämningen som spred sig över de daggtäckta ängarna. För en av Amanda Hellbergs styrkor är beskrivningarna av miljön. Man verkligen dras med, känner igen sig och får tydliga bilder av platserna hon beskriver. Så också i Jag väntar under mossan.

Bokens huvudperson är Tilda, som bor i England (som Amanda Hellberg själv) med sin svenska mamma och engelska pappa. Varje sommar besöker hon tillsammans med sina föräldrar sin morfar i Sverige. Morfar bor i en stuga i skogen, en riktig sommaridyll med bad och sol. Men det är något som inte står rätt till - det är något som lurar i mörkret, något ont, något som viskar och bevakar. Vad är det som orsakar den obehagliga stämningen som  råder vid den öde sjön? Och varför är det inte längre någon som badar i sjön förutom Tilda och hennes morfar? Och var tog Tildas mormor vägen för alla dessa år sedan då hon en dag plötsligt försvann?

Det är en otroligt fängslande historia - som alla oavsett ålder kan läsa! Och en perfekt sommarbok, som den som vågar kan ta med sig till sommarstugan - den stugan som ligger i skogen vid den bottenlösa näckrostjärnen.

Inga kommentarer: