tisdag 17 juli 2012

Den eviga sommarboken

Det finns en bok som doftar sommar lite mer än andra. Ni vet, sommar på det där nostalgiska sättet som man minns att somrarna var när man var barn. Alltid fint väder med bad, lek och blomplockning på skogsängar. Fast när jag tänker tillbaka på riktigt så var det nog så att somrarna också till stor del bestod av regniga tältsemestrar där man blev både myggbiten och förkyld. Annars hade jag nog inte hunnit läsa så pass många böcker som jag faktiskt gjorde. Av alla böcker som jag plöjde under somrarna är favoriten nummer ett utan tvivel Maria Gripes moderna ungdomsklassiker Tordyveln flyger i skymningen.


Ingen skriver ungdomsromaner som Maria Gripe, och som med de flesta av hennes böcker får vi här ta del av spänning och mystik blandat med svensk sommaridyll. Boken utspelar sig en sommar i det fiktiva småländska samhället Ringaryd och kretsar kring ungdomarna Jonas, Annika och David. Ungdomarna har fått i uppgift att vattna växter och blommor vid Selanderska gården, och väl där hittar de en packe gamla brev från 1700-talet som leder in dem på en jakt efter en egyptisk staty som ska finnas gömd någonstans i Ringaryd.

Många kommer säkert ihåg att Tordyveln flyger i skymningen gått som sommarföljetong i radio, för första gången 1976. Faktum är att det var följetongen som blev till bok, och inte tvärt om. Både boken och följetongen finns att låna på biblioteket. Om de skulle vara utlånade finns Tordyveln flyger i skymningen även som e-bok, och det gör också flera andra av Maria Gripes böcker, bland annat Skugg-serien.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh vad jag älskade den boken när jag var yngre! Läste om den för något år sedan och den höll fortfarande :) Har aldrig hört radioteatern dock, det skulle va kul.

Amelie sa...

Den är verkligen helt fantastisk! Jag läste själv om den nu i sommar och den var precis lika bra som när jag var tonåring. Jag rekommenderar verkligen att lyssna på radioföljetongen, det går bra att ställa sig i kö på den här: http://bit.ly/N2GZ77