torsdag 12 juli 2012

Svårsläppt och svårplockat

Anthony Rochester heter en man från Tasmanien som komponerar trevliga popmelodier. På skivan från 2005, med det tilltalande namnet Music for librarians, förekommer en låt titulerad Unputdownable.  Ett begrepp som enligt thefreedictionary ska förstås på följande vis: “So well written and entertaining as to be difficult to put down” eller “(Literary & Literary Critical Terms) (of a book, esp a novel) so gripping as to be read right through at one sitting.”Någonting välskrivet och läsvärt som är svårt att lägga ifrån sig helt enkelt.
Är du inte redan försedd inför semestern är det bara att titta förbi. Unputdownables har vi nämligen gott om. Min egen sommarbok, James Joyces Ulysses, var för övrigt länge för mig snarare en unpickupable. (Den väger en hel del) Men med den nya översättningen tänkte jag ge den ett försök. Fråga mig inte i höst om jag är klar!

Inga kommentarer: