tisdag 31 juli 2012

Tre filmer om kärlek

Så som vädret ser ut skulle jag vilja tipsa er om tre sorgliga, vackra och ärliga filmer om kärlek som passar en regnig dag (jag tillhör dock typen som ser på film trots strålande solsken). Filmerna skildrar tre olika par som kämpar för sin kärlek på olika sätt. Så här underbart, skrämmmande och skört kan det vara att vara kär.

Weekend:
Huvudpersonerna är Russel och Glen som träffas ute på en gayklubb. Glen följer med Russel hem och Russel inser omedelbart att Glen kan vara Mannen han väntat länge på. Så tycker inte Glen. Det var länge sen jag grät till en kärleksfilm som jag gjorde till den här (senast var nog Brokeback Mountain). Jag erkänner, jag har en förkärlek för män som älskar män men egentligen är det inte komma-ut temat som är i fokus (även om det berörs) utan att våga satsa på kärleken. Att våga kämpa trots hinder. Flera gånger ville jag skrika: "Men skärp dig, Glen, ser du inte vilken fantastisk man Russel är. Han är sexig, intelligent och snäll. Våga, för helsike!!!". På ett naket och fint sätt visar filmen vad kärleken gör med oss människor. Den gör oss starka men ack så svaga samtidigt. Ta med en stor godispåse och näsdukoch se den på bio idag.





En öm kyss:
Här är det katolska Roisin och muslimske Casims kärlek som skildras. Till skillnad från Weekend slutar det lyckligt. Paret bor i Glasgow och har många fördomar att kämpa mot. Inte enbart religion utan även tradition, klass och politik. Som det brukar vara i en Ken Loach-film. En film som tror på människan och kärleken. Men man måste kämpa och våga gå mot strömmen. Det vackra kärleksparet har en personkemi som gör att man som tittare verkligen tror på dem.


Kyss mig:
Och så en svensk film. "Åh nej, säger de flesta. Svensk film som är så dålig!". Men tro mig, det här är bra. Och vackert. Och sensuellt. Om Mia och Frida som möts. Attraktion uppstår men en av dem har inte tagit steget ut ur garderoben . Mitt hjärta lider med Frida som spelas av Liv Mjönes. Hon spelar så bra och hennes ögon säger så mycket. Mia vågar inte lämna sitt trygga medelklassliv med Tim som är hennes blivande man. Honom tycker jag också så synd om. Det är ju inte hans fel att Mia har blivit kär i Frida. Mia tycker jag inte om i början men efter ett tag förstår jag henne. Det kanske inte är så lätt att göra omgivningen besviken. Att inte leva upp till alla krav som ställs på en. Ruth Vega Fernandez som Mia är magiskt bra som en recensent skrev. Ett minus för slutet. Kunde de inte ha kommit på något bättre?

2 kommentarer:

Chicken sa...

En Öm Kyss verker väldigt intressant! Tack för tipset! <3

soledad sa...

Kul att du gillade tipsen. Konstigt nog är det få som har hört eller läst om En öm kyss. Har själv sett den säkert 10 gånger och blir alltid lika glad.