onsdag 15 augusti 2012

Läsplatta på resa


Alltså det här med e-böcker och läsplattor är ju fantastiskt praktiskt när man är ute och reser. Jag har testat tidigare, men inte i den här utsträckningen som nu i sommar. Tiden är förbi när man ska försöka trycka ner alla sjuttielva sommarläsningsböcker i den redan överfulla resväskan där solkrämstuber och schampoflaskor riskerar att brisera och kladda ner alla böckerna som man surt släpat runt över halva världen. Nu är det bara att ladda ner ett gäng böcker till plattan och packa ner i handbagaget eller i fickan om man råkar ha en lite större sådan.

Jag tog med mig en läsplatta på tågluffen i Frankrike i somras och bara två pocketar (!). Har typ aldrig hänt förut att jag haft med mig så få pappersböcker. Supersmidigt och inte alls lika tungt som när minst åtta inbundna tjockisböcker ska med - speciellt när man inte stannar på samma ställe mer än ett par dagar och då inte vill ha supertungviktsväskan att släpa på.

Och det här med läsplattor hade jag inte riktigt koll på hur det slagit i övriga världen (förutom USA), så döm om min förvåning när vi pallrar oss ner till stranden på franska Rivieran och slår oss ner i solstolarna och kikar runt lite på våra solstolsgrannar. I samma rad ligger tre andra personer under sina parasoll med solkrämsflaskorna och Evianflaskan nära till hands med just det - läsplattor. Inte surfplattor - läsplattor. Jag petade på pojkvännen och viskade förbluffat: "Kolla alla tanter har läsplattor!"

Inte så konstigt kanske att semestrare har med sig läsplattor fulladdade med e-böcker - det är ju latmaskens och den smarte resenärens bästa semesterpryl ju! Och jag kommer alltid att resa med läsplatta hädanefter. Så det så. Det blir inget pappersbläddrande på semestern längre! Och som bonus slipper jag dra axeln ur led för att resväskan är tung som bly av all semesterläsning. Och väskan slipper också den där skämmiga orangea lappen på flyget som varnar stackars lastare att de kan bryta ryggen för att resenären (jag) packat alldeles för många tunga böcker i sin semesterväska.

Har ni läst några e-böcker i sommar?

Inga kommentarer: