torsdag 27 september 2012

Men det skulle ni aldrig våga


Vissa människor gör allting i god tid. De betalar räkningarna en vecka i förväg (utan hjälpmedel som autogiro) och har aldrig tvingats se en AIK-match med skymd sikt inklämd bland massa djurgårdare.

Som kanske kan anas tillhör jag inte den typen av människor.

Så det var tur för mig att teatergruppen Gruppen beslöt sig för att köra en ny omgång av pjäsen Men det skulle ni aldrig våga med Bianca Kronlöf och Elin Söderquist. Den gick väldigt kort tid på Orionteatern och är nu tillbaka på Dramalabbet (fortfarande dock kort tid, bara tre föreställningar kvar).

Jag såg den i tisdags och det gjorde ont. Det handlar om barnfattigdom, varför så många kvinnor äter sömntabletter, hur statistiken egentligen ser ut och vad som gömmer sig där bakom. Fruktansvärt bra skrivet, genomfört och riktigt drabbande. I synnerhet den första delen.

Se den! Jag säger som min vän och teatersällskap: "Ni kommer ångra er! Men det är det värt."

Recensioner från DN och SvD.

Den som har missat ovan nämnda Bianca Kronlöfs skapelse Snubben kan för övrigt ta sig en bonussväng till YouTube.

Inga kommentarer: