fredag 26 oktober 2012

Ful

Det är alltså jag som är Jessica och det är jag som har varit här på biblioteket i snart två veckor på prao. Jag har fått göra massor av roliga saker som ni kanske läste om i det tidigare inlägget. Nu har jag fått uppdraget att blogga lite så vi får se hur det går!
Eftersom att jag har varit här en del så har jag ju såklart kollat på massor av böcker och fått en del tips och så. Igår när jag satt och kollade igenom en hel del böcker på Unga vuxna-avdelningen så hittade jag en bok som heter Ful. Jag har hört väldigt mycket om den boken och många har sagt att den är väldigt bra, men jag har faktiskt inte läst den själv.

Boken Ful (på engelska; Uglies) är skriven av den amerikanska författaren Scott Westerfeld. Boken utspelar sig i framtiden och handlar om Tally som längtar tills hon fyller sexton och ska få gå igenom en operation som ska göra henne snygg. När man är nysnygg så får man roa sig, gå på fina fester, leka med alla nya, coola teknikprylar och en massa andra saker. Någon månad innan hennes operation så träffar hon Shay som inte vill bli snygg. Hon vill fly från staden och leta efter ett ställe där hon tror att andra fulingar bor.

Mer än så vet jag faktiskt inte tror jag, men jag ska läsa den så fort jag är klar med mina andra böcker. Det finns även andra böcker i ful-serien, men det här är den första.

Jag har också hört att många har jämfört den här boken med Hungerspelen. När jag har läst recensionerna på boken Ful så kan jag förstå varför, men samtidigt så tror jag att de är ganska annorlunda. Men båda utspelar ju sig i framtiden med ungdomar som utsätts för något som är helt sjukt egentligen och som (förhoppningsvis) inte skulle hända nu i vår generation. Men vi vet ju inte vad som kommer att hända i framtiden, så vem vet om sådana här grejer kanske kommer att hända om några hundra år?

Jag är i alla fall spänd på att läsa den här boken och jag hoppas att den är så bra som folk har sagt. Om det är någon av er som har läst Ful eller kanske alla de andra böckerna i serien, varför inte lämna en liten kommentar och säga vad du tyckte om dem?

Jessica

Inga kommentarer: