måndag 29 oktober 2012

Harry Potter för alltid

Jag har inte alltid varit en Harry Potter-nörd. Jag läste inte böckerna förrän jag hade sett de fyra första filmerna, och jag var inte så jätteförtjust i dem heller, trots att jag är en sann älskare av fantasy på film. Men när jag väl kom mig för att läsa böckerna hösten 2007 så var jag fast direkt. Jag läste vart jag än befann mig och på all tid som fanns, jag glömde gå av tunnelbanan och vidbrände middagen för att komma ett steg närmare jakten på Voldemort. Jag kunde bara inte sluta läsa! När jag väl hade läst ut alla böcker så såg jag om filmerna (de som hade kommit då dvs.), som genom böckerna hade fått ett helt annat magiskt (no pun intended) skimmer än tidigare.

Ända sen hösten då jag först läste Harry Potter-böckerna har jag varit ett helfrälst fan. Jag har läst om hela bokserien flera gånger och hökat framför datorn för att kunna köpa premiärbiljetter till filmerna. När det väl var dags att se den sista filmen på bio så var det med stor sorg som jag tog farväl till J.K. Rowlings magivärld.

En av flera t-shirts med Harry Potter-motiv, här min favorit Ron.

Varför skriver jag då om Harry Potter nu? Jo, jag har nämligen börjat med att se om hela filmserien, och mer passande kvällsnöje går knappast att hitta en kulen höstkväll. Filmerna är verkligen helt fantastiska, så välgjorda och såna skådespelare! Storbritanniens hela elit finns representerade, med namn som Gary Oldman, Emma Thompson, Kenneth Branagh och min absoluta favorit Maggie Smith. Det är omöjligt att inte dras in i filmvärlden med magi och faror som lurar bakom varje hörn. Efter att jag hade sett Harry Potter och fången från Azkaban häromkvällen så vågade jag mig knappt ner i källaren för att boka en tvättid.

Och vet du vad det bästa är? Nu när det är ungefär ett år sedan den sista filmen gick på bio, så är det inga problem med att få tag på vare sig böckerna eller filmerna om Harry Potter på biblioteket. Passa på att låna hem och njut av riktigt höstmys vare sig du är vuxen, barn, ung eller gammal.

Här hittar du alla filmer om Harry Potter på biblioteket

Inga kommentarer: