onsdag 24 oktober 2012

Jessica praoar på biblioteket


Biblioteket har fått tillfällig tillökning i form av Jessica som i vanliga fall går i nian på Källängens skola men just nu praoar på biblioteket. Jag lyckades peta in en intervju med henne, mellan allt hon gör här.

Varför valde du just biblioteket?

Jag ville ha en praoplats där man får göra många olika saker, inte bara samma hela tiden. Jag sökte på internet och hittade flera som hade positiva erfarenheter av att praoa på bibliotek.

Och får du göra olika saker då?

Ja. Jag har varit med på bokmöte om vilka böcker och annat som ska beställas. Sedan har jag ankomstregistrerat och stämplat böckerna när de kommer och också ställt upp dem i hyllorna. Jag har också varit med på författarbesök [med Petrus Dahlin], sagostund och babyträff. Till de som inte kan läsa vanliga tryckta böcker har jag bränt talboksskivor och så åkte jag med Boken kommer-bilen för att lämna böcker till människor som inte själva kan komma till biblioteket. I Unga vuxna-hörnan har jag varit med och kategoriserat böcker till faktahyllan, skrivit boktips och gjort en bokutställning med boktips och en affisch till utställningen. Och just det, jag har också plastat om tidskrifter och tryckt pins till treorna som kommer på besök till biblioteket. Ganska mycket!

Väldigt mycket. Vad är roligast och tråkigast hittills?

Just att få göra så många olika saker och att få vara med om olika processer bakom det man ser ute i biblioteket. Till exempel att vara med från att böckerna beställs via att registrera och stämpla dem tills att de kommer ut till hyllorna. Och inget är direkt tråkigt eftersom man gör så mycket blandat. Men jag skulle till exempel inte vilja jobba med att bara sätta upp bilderböcker, för det är väldigt många hela tiden…

Apropå det: Finns det något som du tycker att biblioteket borde göra annorlunda?

Nej, men jag är van vid det här biblioteket så jag visste ganska mycket innan. Men en sak är att det kan vara trångt till exempel i Unga vuxna-hörnan, eftersom böckerna är tjocka och hyllorna är små. Så då måste man flytta om massor av böcker för att kunna sätta upp böcker.

Vad gör du här på biblioteket när du inte jobbar?

Jag kommer hit om jag behöver hjälp med skolarbete eller bara sitta och plugga. Jag brukar också kolla efter böcker och musik. Ibland är jag här bara för att fördriva lite tid mellan två olika grejer.

Och annars på fritiden?

Om jag inte pluggar (det är mycket i skolan just nu) spelar jag gitarr. Just nu håller jag på att lära mig sätta ihop ackord. Annars är jag med kompisar.

Om du inte behöver spela själv, vad tycker du om att lyssna på för musik?

Jag har väldigt bred musiksmak och lyssnar på det mesta utom hiphop och R&B. Några exempel på band jag gillar är Ramones och The Clash.

Har du någon favoritbok?

Nej jag har inga favoritgrejer över huvud taget! Men en bok som jag gillar är I taket lyser stjärnorna [av Johanna Thydell]. Jag gillar första delen i Hungerspelenserien, men del 2 och 3 var inte alls lika bra. Jag blir lite irriterad, hon [Suzanne Collins]kunde ha skrivit det så mycket bättre.

Vad läser du just nu?

Håller på med Tretton skäl varför [av Jay Asher] som Jenny i personalen tipsade om. Den kryper mig på nerverna. Eftersom min pappa är från Canada läser jag också en engelsk bok i hemspråksundervisningen. Den heter Tulip touch [av Anne Fine].

Vad vill du helst ha i en bok?

En bra bok ska man bli intresserad av direkt. Det är också viktigt att inte krångla till det i onödan, böcker får vara kluriga att läsa men man ska inte ägna tid åt sånt som sen visar sig inte vara så viktigt.

Jag har ju bett dig om filmtips tidigare. Kan du säga några du tycker om?

Jag tycker mycket om TV-serien Sherlock och längtar efter tredje säsongen. Några filmer jag tycker om än Finding Neverland, och Brokeback mountain.

Finns det något du känner att du saknar på biblioteket?

Jag vet inte. Jag ser ju mer vad som finns nu när jag är här hela dagarna och jobbar. Till exempel tidskrifter – jag har väl vetat att det finns men inte att det är så många och i så många olika ämnen. När jag gick i sjuan var jag här på visning med klassen och då fick jag också veta mer. Innan dess tänkte jag inte på att det fanns så mycket platser att sitta på och så, mer att det fanns böcker att låna.

Tack för att du vill vara här! Och för att du ville vara med på intervju!

Inga kommentarer: