torsdag 1 november 2012

Det kliar i pysselfingrarna!

I går hade vi höstlovsverkstad på biblioteket för alla höstlovslediga Lidingöbarn. Och det var verkligen rusning till borden där det skapades masker i alla tänkbara färger med glitter, tyger, tyll, papper, paljetter, smyckesstenar och en massa annat pyssligt material. Fantastiska pedagoger från Kameleonten var på plats och inspirerade barnen.


Jag som är den mest opyssliga personen, i alla fall när det kommer till småpyssel, hovrade så ofta jag kunde i närheten av borden, tittade på alla fantastiska kreationer och plockade bland vackra fjädrar och glittriga paljetter och blev himla sugen på att göra en egen mask. Men jag fick snällt sitta i informationsdisken och svara på frågor och leta böcker i stället. Vilket är en av mina favoritsysslor, så det gjorde inte så mycket. Men skaparsuget väcktes definitivt, så nu funderar jag på vad jag ska fixa för pyssel.

Det här är några av alla fina masker som barnen skapade under dagen.

 

Vi har också turen att ha en fantastisk pysslare i personalen som gör massor av fint pyssel till våra montrar på barnavdelningen. Kolla vad fint hon gjort nu!

Virkade pumpor.

Virkade fiskar och små, virkade koraller och sjögräs!

För den som är pysselsugen finns det massor med pysselböcker på biblioteket - både för stora och små. Här kan man kolla vad som finns!

Skapligt enkelt är en blogg med en massa pyssel, bland annat till Halloween. Så låt er inspireras och pyssla på!

Psst! Ett litet boktips så här på slutet. Clara Lidströms aka Underbara Claras fantastiska pyssel- och inspirationsbok Underbara Clara - vintagepimp och hemmafix är en otroligt inspirerande och pysselfingerkliande bok.

Inga kommentarer: