fredag 16 november 2012

I dödsskuggans land

Egentligen så gillar jag den engelska titeln bättre: The angels are the reapers. Sug på den boktitelkaramallen! Men på svenska heter den I dödsskuggans land. Och jag får väl nöja mig med det.

I alla fall så är det ett slags dödsskuggans land som boken gestaltar. Den handlar om Temple som är en överlevare i en värld som inte längre är en värld. En värld där all lag och ordning upphört. En avfolkad värld. Om man inte räknar zombies som härjar och plågar landet. Temple åker runt till synes utan mål efter att ha lämnat sin ö där hon bodde i fyrtornet och kunde speja över vattnet och stranden efter de odöda - eller slempåsarna som de kallas. Miljön kopplade jag direkt till Carrie Ryans De dödas strand, där huvudpersonen också bor i ett fyrtorn och rensar stranden från zombies. Så i början av läsningen hade jag hela tiden Carrie Ryans dystopi i huvudet. Men sedan tog Temple över.

Temple är 15 år och har varit föräldralös så länge hon kan minnas. Men förut hade hon en bror - Malcolm - som försvann. Varför får man veta längre fram i boken. Allt handlar om att överleva och hon dödar besinningslöst och har lärt sig att inte lita på någon. När hon äntligen hittar en fristad, hamnar hon snabbt på flykt igen och jagas längs de öde vägarna av en hämndlysten man.

Längs vägen träffar hon Manny - en förståndshandikappad man. Han har en lapp i fickan med en adress. En motvillig Temple får ett tydligt mål. Och en reskamrat.

Det här är som sagt en dystopi och dystopier är ju sällan myspysiga med en positiv syn på mänskligheten och världen. Men jag gillar dystopier, så det här är en bok för mig! Och jag gillar Temple. Och det nästintill poetiska språket.

Gillar man zombies så ska man inte missa Isaac Marions Varma kroppar, där ett annorlunda grepp tas på zombiedystopin. Här är R, som själv är zombie, huvudperson. Och så klart Världskrig Z av Max Brooks.

Är du vilsen i höstens bokdjungel och inte vet vad du ska läsa, vill läsa eller så? Då kan du komma till bibliotekets Lunchtips onsdag 21 november kl 12.00. Då blir det boktips till lunchen. Du kan köpa lunchbiljett på biblioteket fram till söndag 18 november, och då ingår smaskig macka och dryck. Vill du inte ha en smörgås, så är det bara att dyka upp utan biljett. Välkommen!

Inga kommentarer: