måndag 19 november 2012

Julpepp bland tidskrifterna


Hej! Det är jag som är Linnea, och det här är mitt alldeles första inlägg på Biblioteksbella! Jag har jobbat extra på biblioteket i ett par år, men i höst vikarierar jag som tidskriftsansvarig så därför tänkte jag börja med ett inlägg om våra tidskrifter. 

Såhär i november börjar ju en del hurra och andra klaga på att det redan börjar tjatas om jul, och jag tillhör garanterat den första gruppen. Jag ÄLSKAR julen. Inte så mycket julafton som advent och mellandagarna förstås, men varje anledning att tända ljus och dricka glögg är en bra anledning i min bok. I våra tidskrifter har olika julrelaterade artiklar också börjat dyka upp, och det är dem jag tänkte tipsa om lite nu. Alla Grinchar där ute, beware!

Den största kategorin tidskrifter som redan börjat skriva om julen är inredningstidningarna. Nästan alla har en  eller annan rubrik som lovar hundratals idéer för din jul, allra först ut var nog Allt i Hemmet som hade 249 julidéer redan för ett par veckor sen. Förutom mer klassiska artiklar om pynt och pyssel så finns det också andra mindre traditionella, eller mer spektakulära, jultips. Elle Interiör tipsar till exempel om julpynt i pastell och i Gods & Gårdar kan man kika in på julpyntade herrgårdar som påminner mycket lite om min hyrestvåa i Söderort. Tidningen Land handlar ju inte precis om inredning, men har förutom godisrecept en fin lista på julmarknader. Själv blev jag sugen på Drottningholms Julmarknad den 8-9 december.


I modetidningarna Femina och Damernas Värld kan man istället läsa om vad man kan ge bort och vad man kan önska sig i julklapp. Jag tycker att sådana här plocksidor med julklappstips är fantastiska, för ofta ser ju många av sakerna fina och roliga ut mest för att de presenteras med en massa andra fina och roliga saker i samma färg. I Damernas Värld hittade jag till exempel en mässingssax, som i och för sig var väldigt snygg, men sådär utan att vara omgiven av andra guld- och mässingsfärgade saker verkar det som en lite konstig julklapp, eller? Nåväl, ibland hittar man ju bra idéer också, speciellt om det handlar om julklappar till lite svårare personer, som lillebröder till exempel.



Allt om mat har en hel julspecial med recept! Maten är ju nästan det bästa med julen, så jag hoppas på att det snart trillar in lite fler mattidningar. Jag tror också att tidningar som Land och Ica-kuriren kommer att börja med julrecept ganska snart.


Blir det lite för stressigt att hinna önska sig alla klappar och binda kransar och allt vad det är så har Tara tips på hur man hanterar det också. Sen tänkte jag, att om man nu är en sådan där som inte alls gillar julen och helst av allt vill gå under jorden när den närmar sig, då kan man kika i senaste numret av Vagabond för lite flyktinspiration.


Alla tidskrifterna som jag har tipsat om här är än så länge det senaste numret. Det innebär att du inte får låna hem det än, men däremot är du välkommen att komma hit och läsa det! Vill du ändå låna hem olika tidksrifter med jultips och recept så kan du titta en trappa upp, där har vi våra tidigare årgångar till hemlån. Där kan du alltså hitta julnummer från 2011 och 2010, eller vår- och sommarnummer om du föredrar det!

PS. Nu trillade det precis in ytterligare en bunt tidningar. Bland annat King som tipsar om himla manliga julklappar samt guidar till julmiddagens avec, och Må Bra med julrecept enligt GI. Finns i hyllan alldeles strax!

Inga kommentarer: