måndag 26 november 2012

Wuthering Heights


I förra veckan såg jag den nya filmatiseringen av Wuthering Heights i regi av Andrea Arnold, som vi köpt in till biblioteket ganska nyligen. Jag älskar verkligen kostymfilmer och gillar de här nya, lite skitiga, filmerna som har efterträtt de tidigare där alla rum alltid är väl upplysta och kläder och människor hela och rena. Och Wuthering Heights gjorde mig inte besviken. Det är kallt, regnigt, blåsigt, smutsigt och eländigt, men Åh så vackert! Någon gång för länge, länge sen läste jag en samling med Brontësystrarnas brev och har sen dess haft en relativt romantiserad syn på Emily Brontë, den egensinniga systern som älskade hedarna och dog så ung i den victorianska favoritsjukan tuberkulos. Ack ack! Just såhär som filmens Cathy har jag tänkt mig att hon sveper runt i dimman och är genialisk!


För boken Wuthering Heights, eller Svindlande Höjder som den heter på svenska, är verkligen egensinnig och originell. Den handlar om den omöjliga kärleken mellan medelklassflickan Catherine och hittebarnet Heathcliff, och de fruktansvärda konsekvenser den får för alla i deras närhet och till och med nästa generation. För det här är ingen feel-good love story där hjältinnan får sin mr Darcy, utan en psykologisk djupdykning i svek, avvisande, hat och hämnd, alla de fina känslorna med andra ord. I den nya filmen har delar av Heathcliffs vanvettiga vendetta försvunnit till förmån för långsamma tagningar, vackra bilder och en utvecklad beskrivning av deras kärlekshistoria, och det gjorde mig först lite besviken eftersom jag hade hoppats få inviga min sambo i galenskapen, samt uppskattar detaljerade beskrivningar av människors mörkaste väsen. Men ju mer jag tänker på det, ju mer gillar jag det. Speciellt om man läst boken, eller sett en av de tidigare filmatiseringarna tillför den nya filmen något till ens upplevelse.

Om man vill låna den nya filmen så kan man kolla om den finns inne här, men vi har också en filmatisering från 2008 som jag inte har sett men som finns här. Jag rekommenderar också varmt att läsa boken, kom in på bibblan så tittar jag om den finns inne, eller så kollar du här.

Emily Brontë

Har ni föresten sett den underbara videon till Cate Bush låt Wuthering Heights, inspirerad av boken?

 

Inga kommentarer: