torsdag 20 december 2012

Tegelstenstider

Nu när jag bara har en arbetsdag kvar innan jag får julledigt (lugn i stormen, biblioteket har öppet både lördag och söndag!) är det hög tid att planera julläsningen. I min vision spenderar jag hela jullovet med att jazza runt i en röd flanellpyjamas, med en skinkmacka i ena handen och en bok i andra. I verkligheten jobbar jag två av mellandagarna och flänger mellan släktingarna resten, men nu är det ju fiktion som är hela poängen med det här inlägget, sådärför tänkte jag tipsa om några bitiga tegelstenar att ta hem och bekanta sig med! Själv har jag plockat hem Huset Buddenbrooks av Thomas Mann. Den har stått på min att-läsa-lista hur länge som helst, och jag minns att jag verkligen blev helt fast i den egentligen ganska händelselösa Bergtagen av samma författare. Boken följer en familjs uppgång och fall och Thomas Mann fick nobelpriset i litteratur särskilt för den här titeln 1929.


En annan tjock och fin klassiker är Emma av Jane Austen. Den har ju filmatiserats oräkneliga gånger, men är verkligen läsvärd som bok också. Det finns ingen anledning att låta sig skrämmas av Austens klassikerstatus, Emma är en lätttillgänglig bladvändare som man läser ut överaskande fort. Den handlar om den vackra, smarta och rika Emma Woodhouse som med mer eller mindre framgång försöker para ihop folk. Austens böcker är ofta fulla av stillsam humor, och man får nästan känslan av att hennes karaktärer blir ens egna vänner - Som man verkligen saknar när man slår ihop boken!



Av senare datum är Sarah Waters Främlingen i huset från 2010 men som utspelar sig 1947 på ett engelskt gods i förfall. Tänk er Downton Abbey femton år senare så tror jag att ni får den rätta känslan. En läkare kommer till orten och blir sakta men säkert allt mer involverad i husets öde. Främligen i huset är en spökhistoria, men ingen renodlad skräckis, du vågar läsa den även om du är ensam hemma. Sarah Waters har tidigare skrivit flera historiska romaner med smått ockulta teman och kärleksaffärer som är normbrytande åtminstone för att höra hemma i England på 1800-talet, så finns inte Främligen i huset inne så kan du absolut ta någon av de andra!


Sen finns ju Jonathan Franzens Frihet som jag misstänker att väldigt många redan har läst eftersom det var så mycket prat om den när den kom 2011, här på biblioteket hade vi massvis av exemplar och lång reservationskö. Om man nu missade den då så är den troligtvis lättare att få tag i nu! Den följer en amerikansk familjs öden och diskuterar samtidigt det amerikanska samhället i stort. Frihet fick väldigt bra recensioner, även om jag personligen tyckte att den stundtals var något långsam och hade lite svårt att intressera mig för karaktärerna alltid. Läs och tyck till!



Två andra böcker som liksom Buddenbrooks legat på min att-läsa-lista länge, länge är Hustrur och döttrar av Elizabeth Gaskell och Krig och Fred av Lev Tolstoj. Hustrur och döttrar har legat hemma på mitt fönsterbleck längre än jag vågar erkänna, så kanske är det dags nu?


Hoppas att alla våra läsare och besökare får en God Jul och att ni hittar något att läsa medan ni småäter julmatsrester och mellandagsmyser!

Inga kommentarer: