fredag 7 december 2012

Upptäck Lars Lerin



















Om ni lyckats missa Lars Lerin ser jag som min plikt att upplysa er om en helt fantastisk konstnär (både som person och artist.).
För många år sedan var jag och min syster medlemmar i Göteborgs konstförening. De ordnade en resa till Nordiska akvarellmuseet i Skärhamn och tillsammans med andra medlemmar åkte vi till detta underbara museum vid havet. Vi skulle se konst av en värmländsk akvarellmålare vid namn Lars Lerin. Han var helt främmande för oss men vad vi fängslades av de vackra målningar som hade något sorgset och skört över sig. Havet var närvarande i många av hans målningar. Kanske var det därför jag fastnade för dem. Är man uppväxt vid havet som jag är känner man ständigt havet utanför och inuti en. Det finns inget som är så rogivande och fascinerande som att andas in lukten av havet och betrakta horisonten.
Lerins målningar fängslade mig men ännu mer hans person. Hans guddotter Sara Broos gjorde en film om honom,  För dig naken, som kom i år. Filmen handlar om kampen mot missbruk och längtan efter kärleken som han finner i Junior från Brasilien. Vill man se filmen finns den nu på SVT Play. Lars Lerin sommarpratade i somras och den finns också att lyssna på i efterhand. Det jag fascineras av Lars Lerins är hans ärliga sätt, det kommer särskilt fram i sommarprogrammet. Längtan efter kärleken, ångesten och framförallt viljan att leva och uttrycka sig genom konsten. Han verkar vara rätt galen och det älskar man ju. Eller hur?
Får man inte nog av honom finns det ett stort reportage om honom i tidningen Vi nr 11, 2012 (finns att låna på biblioteket). Malou von Sivers intervjuade Lerin i Malou efter tio. Där möter hon honom tillsammans med sin man Junior och de är så söta att man får hjärtsnörp. Vill ni se mer av hans konst har vi två böcker på Lidingö Stadsbibliotek. Mellan husen, Bilder från Lofoten, där han bodde i många år och Allt utom regn - Intryck från Iran, målningar från en resa i Iran.

1 kommentar:

Linnea sa...

Åh jag älskar också Lars Lerin, fast hans ledsna, mörka förortshus i Norrland!