onsdag 23 januari 2013

Fyra snabba med Karolina Ramqvist


Inför författarbesöket passade vi på att fråga Karolina Ramqvist några snabba mejlfrågor.


Din senaste roman Alltings början utspelar sig på 90-talet, vad är ditt starkaste minne från den tiden?
Oj. Det är nog staden. Att upptäcka städer. Och hur alla fysiska rum var så viktiga, mycket viktigare än de är nu. 


Feminismen är en röd tråd i romanen. Vilken är den viktigaste frågan för kvinnor i Sagas ålder i dag, tycker du? Jag tycker fortfarande att det kan vara bra att tänka i termer av olikhet och konflikt och skillnader, och inse att det kanske inte finns en fråga som är Den Viktigaste, ens för en viss generation. Man måste nog vänja sig vid skillnadernas komplikation, att alla är olika och har olika intressen. Så om jag måste välja säger jag att det viktigaste är att omforma drömmen om en stor och allomfattande kvinnorörelse till en dröm om ett nät av allianser där kvinnor, människor, i vitt skilda situationer kan skapa förändring utifrån en idé om solidaritet med varandra.


Vad läser du just nu?
Jag läser Bodil Malmstens Så gör jag!, om att skriva, och forskaren Jenny Lantz skrift om kvalitet och jämställdhet på filmområdet. Och Gertrude Steins Ida - en roman och Johannes Anyuru. 


Vad har du på gång framöver?
Jag skriver på ett filmmanus och en ny roman.

Vad det är för filmmanus och ny roman som är på gång, får ni som lyckats haffa en gratisbiljett till kvällens författarscen passa på att fråga!


Hon tipsar också om sina favoritböcker. Och här är listan:

Älskaren av Marguerite Duras
Enskilda samtal av Ingmar Bergman
Jordens fördömda av Frantz Fanon
För Lydia av Gun-Britt Sundström
Frihet av Jonathan Franzen
Min kamp 2 av Karl Ove Knausgård
A amall place av Jamaica Kincaid: 
Baise moi av Virginie Despentes
The abeng av Michelle Cliff

Här kan du kolla in vilka vi har på biblioteket och om de finns inne: Bibliotekskatalogen

Ett urval av tipsen finns också skyltat med på Röda väggen och alla tips läggs ut på webben under Författartipset.


Inga kommentarer: