torsdag 31 januari 2013

Sju snabba med Sara Kadefors


Inför Författarscen med Sara Kadefors lördag 9 februari på biblioteket, passade vi på att ställa några frågor till henne. Och här är svaren!

Du skriver ju för barn, unga och vuxna. Skiljer sig skrivprocessen åt beroende på vilken målgrupp du skriver för?
Nej, det är alltid samma jobb. Man måste ha en bra historia som man försöker berätta på bästa sätt. Om man tar berättelsen och sina karaktärer på allvar blir det bra, annars inte. Att locka in läsare, oavsett ålder, i berättelsen och få dem att vilja stanna där är utmaningen.

Är det någon målgrupp som du gillar bäst att skriva för?

Nej, jag tycker att det är kul att skriva för alla åldrar, men tror inte att jag är bäst på berättelser för de allra minsta barnen.

Du slog igenom med buller och bång med unga vuxna-romanen Sandor slash Ida. Sedan dess har det blivit tre vuxenromaner, två barnböcker och en ungdomsroman. Kommer det fler romaner för unga vuxna?
Ja, det gör det. Just nu skriver jag på en ungdomsbok. Det var tolv år sen sist så det kändes som det var dags igen. Men boken efter den här blir en vuxenbok. Jag har redan temat klart och en del av berättelsen i huvudet. Det känns jobbigt att man börjar bli äldre och inte har obegränsad tid kvar att skriva alla historier man vill.

Har du något speciellt minne kopplat till bibliotek eller läsning?
Jag älskade biblioteket när jag var liten. Det fanns ingenting att göra där jag bodde, så biblioteket blev en plats där man kunde drömma sig bort till andra världar. Mina vänner från då har berättat att jag lånade skitmånga böcker hela tiden medan de bara lånade en. Jag läste som en galning och skrev egna böcker. Jag tror att biblioteket var väldigt betydelsefullt.

Du skriver ju som sagt för olika åldrar, läser du lika blandat?

Jag läser bara vuxenböcker. Bara för att man skriver för barn och unga betyder det inte att man automatiskt vill läsa barn- och ungdomsböcker. Jag tycker att skrivandet är roligare och mer lustfyllt än läsandet nu förtiden. Tyvärr! Men när man får en bra bok i handen blir man ju överlycklig förstås.

Vad läser du just nu?

Jag läser en klassiker, To kill a mockingbird (Dödssynden på svenska) av Harper Lee, från 1960, en bok om rasmotsättningar och dess konsekvenser. Den är otroligt välskriven och intressant.

Vad har du på gång framöver?
Ungdomsboken, som sagt, och ett par filmprojekt som jag hoppas på. Men film är svårt och har en tendens att inte bli av.

Psst, det finns gratisbiljetter kvar till Kulturlördagens författarscen med Sara Kadefors. Så missa inte tillfället att lyssna på Sara Kadefors på Lidingö stadsbibliotek lördag 9 februari kl 14.00. Skynda att hämta, ring och boka eller boka biljett på webben!

Inga kommentarer: