fredag 15 februari 2013

Välkommen ut på andra sidan

Jag har ju något av en grej för relationsromaner, så därför plockade jag snabbt på mig Välkommen ut på andra sidan, av Annamaria Jansson när jag hittade den på nyhetshyllan. Den handlar om tre tjejer som är i slutet av tjugoårsåldern och brottas med varsitt problem, av minst sagt varierande dignitet. Medan Lovisa och Sandra hanterar sina havererande kärleksrelationer så där som folk gör mest, så handlar Malins berättelse om ett övergrepp och dess konsekvenser.

Jag är lite osäker på vad Malins berättelse egentligen gör i just den här boken, inte för att våldtäkt är något som det inte bör skrivas om utan för att det är en så mycket mörkare och otäckare historia än den vanliga relationsromanen som genre, de två andra berättelserna inkluderat, vanligtvis är. Att jag är osäker betyder dock inte per automatik att jag inte gillar det, jag hoppas att det kan finnas både en avsikt och en funktion här att diskutera och problematisera våldtäkt och övergrepp i ett lättillgängligt medie som kanske når andra än oss som läste Flickan och skulden vid tretton års ålder.

 
Även om de tre berättelserna är lite olika så har det gemensamma temat att de beskriver utveckling som relaterad till befrielse från en man. Antingen är det den narcissistiska killen som inte vet vad han vill eller våldtäktsmannen som låtsas som om inget hade hänt. Jag tänker att det anknyter till en del andra romaner på liknande tema, som Jag skulla aldrig ljuga för dig av Moa Herngren och Helena von Zweigbergks böcker om Mats och Anna (Ur vulkanens mun och Mats och Anna bor inte här längre) men också placerar den i en längre tradition av feministiskt berättande som problematiserar den heterosexuella kärleksrelationen, med typexemplet Rädd att flyga av Erica Jong. 
 
Det skulle vara väldigt spännande att läsa en manlig författare på relationstemat, så har någon av våra läsare tips på en sådan?
 

Inga kommentarer: