onsdag 6 mars 2013

Associationskedjan

Jag satte in J. R. R. Tolkiens Härskarringen på Fantasyhyllan häromdagen och var plötsligt inne i en lång associationskedja. Den började med minnet av första gången jag läste Tolkiens trilogi Ringarnas herre. Då var jag femton år och tyckte att det var något av det underbaraste jag läst. Detta var under perioden då jag var som mest svartklädd och svår, och hade författare som Albert Camus och Hermann Hesse som husgudar. Att läsa fantasy kändes rätt främmande, men blev en otroligt positiv upplevelse, som bröt mot allt jag tidigare läst. I samma veva var jag väldigt inne på Peter Jackson och hans filmer Bad Taste och Braindead. Vilken total överraskning när det outades, ett knappt decennium senare, att samme regissör skulle få göra filmatiseringen av Ringen-trilogin. Frågan var hur det skulle bli? Jackson med sina splatterfilmer, skulle göra mastodontfilm. Jag var tveksam, men var givetvis bortom imponerad när den första filmen kom 2001.

 

Trots allt måste jag säga att min favoritfilm av Jackson måste vara Svarta änglar, eller Heavenly creatures som originaltiteln heter. Den utspelar sig i 1950-talets Christchurch, New Zealand och handlar om de två 15-åriga vännerna Juliet Hulme och Pauline Parker som delar kärleken till konst och litteratur. Hulme och Parker går helt upp i varandra och den fantasivärld, Borovnia, som de skapar ihop. Flickorna får efter hand allt svårare att hålla isär sin fantasivärld och den verkliga världen, vilket kulminerar i att de dödar Parkers mamma. Filmen är gjord utifrån Pauline Parkers dagboksanteckningar, tidningsutklipp och intervjuer med grannar och skolkamrater. Det är inte känt var Pauline befinner sig men Jackson håller det för troligt att hon aldrig har lämnat Nya Zeeland. Juliet heter numera Anne Perry, bor i Skottland och har blivit en framgångsrik kriminalförfattare. Kom gärna in på bibblan och låna någon av hennes böcker. 

Inga kommentarer: