onsdag 20 mars 2013

New York, New York

Nu är det seriös nedräkning. Om en och en halv vecka tar jag med mig familjen, lämnar Stockholm och vintern, och drar till ett, förhoppningsvis, vårigt New York; de rykande gatubrunnarnas, de gula taxibilarnas och det blaskiga kaffets stad. Så här i väntans tider roar jag mig med att söka igenom biblioteket, efter bra och användbara tips och guider. En precis nyanländ guide är Med familjen i New York. Den är fylld med en massa tips på roliga och bra parklekar, muséer och butiker, som passar hela familjen. Dessutom innehåller den finurliga fakta, frågesport och kluriga uppdrag som är till bara för barnen.


Roligaste stadsdelen att hänga i tycker jag definitivt är Williamsburg i Brooklyn, som är packat med bra gallerier och mysiga pubar och kaféer. Dessutom är det ett riktigt vintagemecca. Min favorit Beacon´s closet kommer att få ett lååångt besök. Ett av mina måsten annars, är ett besök på MoMA, Museum of Modern Art. De har bland annat en utställningen Inventing Abstraction, som jag absolut måste se. Något jag tyvärr kommer att missa med en dag, är deras filmfestival New Directors/New Films, som är precis vad det låter som: en filmfestival med en massa ny film av nya regissörer. Jag får ladda hemma i soffan med Woody Allens Annie Hall istället, och kanske läsa om Paul Austers New York-trilogin, för att komma i rätt form.

Inga kommentarer: