onsdag 10 april 2013

Intervju med Magnus Nordin


Den 17 - 19 juni kommer, som vi skrivit om tidigare, Magnus Nordin hit och håller i bibliotekets skrivardagar. Självklart blir man lite sugen på att veta lite mer om hur Magnus tänker om sitt eget skrivande, så Biblioteksbella tog tillfället i akt och ställde några frågor om det.

Hur börjar arbetet med en ny bok för dig?
Alltid med en idé. Historien är sällan färdigplanerad när jag sätter mig och skriver. Det viktiga är att idén har en spännande premiss, t ex: Vad skulle hända om ett gäng ungdomar tog lagen i sina egna händer och började jaga nätgromare och våldtäktsmän? Det är idén till min senaste deckare. Det är också viktigt att hitta ”rätt” inledning eftersom de första meningarna kommer att sätta tonen för hela berättelsen. Sedan skriver jag från sidan ett och framåt.

Gör du research och i så fall hur?
Jag googlar bilder och fakta. Behöver jag experthjälp ringer eller mejlar jag. Jag har en poliskontakt i Uppsala som har hjälpt mig mycket med min senaste bok.

Var skriver du helst?
Hemma i mitt arbetsrum.

Gör du något speciellt för att komma i rätt stämning när du ska skriva?
Jag dricker kaffe och kollar mejl innan jag kommer igång med skrivandet. Man behöver lite uppvärmning.

Vad är din akilleshäl som författare?
Jag tror att alla författare är bra på olika saker. Jag tycker att det är roligt att skriva dialog, skapa karaktärer och bygga upp spänning – och tror också att jag är bra på det.
Bildspråk är inte min starka sida och jag använder det därför ganska sparsamt.

Vad är det svåraste med att skriva?
Du är ensam och har ingen att bolla med. Bokförlaget är visserligen till ovärderlig hjälp. Duktiga redaktörer som läser, granskar och kommenterar. Men det är din text och du kan inte skylla på någon annan om det inte blir så bra.

Har du något tips till andra som skriver?
Lär dig hantverket! Skriv om det som intresserar dig. Var självkritisk. Ha inte för bråttom med att bli publicerad (om det är ditt mål med skrivandet). Skriv och skriv om. Och ha kul!
Först och främst skriver jag för min egen skull. För att jag tycker om att berätta historier. För att jag gillar själva skrivandet, leken med meningar, ord och bokstäver.
Jag visste redan när jag var liten att jag var bra på att skriva, läsa och ”hitta på” historier och fick också beröm av föräldrar, lärare och kompisar. Det uppmuntrade mig att fortsätta. Jag visste att jag hade en talang. Något jag var bra på.


Anmälan till skrivardagarna är öppen från och med idag, till och med den 30 april. Hur du anmäler dig samt övrig information, kan du läsa mer om här.

Inga kommentarer: