fredag 19 april 2013

Intervju med Peter Fröberg Idling


Peter Fröberg Idling.

På Värdsbokdagen, tisdag 23 april, besöker Peter Fröberg Idling bibliotekets Författarscen. I höstas kom romandebuten Sång till den storm som ska komma (läs Lisas recension av boken), och boken hyllades av kritikerna och nominerades till Augustpriset. Biblioteksbella passade på att ställa några frågor till honom inför besöket.

Du debuterade 2006 med dokumentärromanen Pol Pots leende (om den svenska delegationen, med Jan Myrdal i spetsen, som besökte Pol Pots Kampuchea 1978), som hyllades av kritikerna och nominerades till flera priser. Hur var det att få så positiv respons på debuten?
- Det var mycket omtumlande. Jag kunde inte i min vildaste fantasi föreställa mig det intresse som funnits för boken. Jag trodde att den skulle passera helt obemärkt.

I höstas kom romanen Sång till den storm som ska komma. Hur var det att följa upp en så hyllad debut som Pol Pots leende?
- Det var rätt okomplicerat. För själva skrivandet spelar vad som händer med tidigare texter liten roll. Författande är i sig så världsfrånvänt.

I båda böckerna är Kambodja och Pol Pot i fokus. Varför har just Kambodja och Pol Pot blivit fokus för dina böcker?
- Jag hamnade i Kambodja som biståndsarbetare mer eller mindre av en slump och blev snabbt fascinerad av landet och dess nutidshistoria. I Pol Pots leende var just det dramatiska och tragiska 1970-talet huvudsaken, medan i Sång till den storm som ska komma fungerar Kambodja snarare som ett litterärt rum, än en faktisk plats.

Vad inspirerar dig och ditt skrivande?
- Poesi och promenader.

När och var skriver du helst?
- Jag skriver helst tidigt på morgonen, på en välbekant plats (eller som åtminstone inte kräver någon särskild uppmärksamhet).

Har du några tips till blivande författare?
- Att läsa mycket. Att vara envis. Att skriva som om ingen ser en.

Vad har du på gång framöver?
- Jag hoppas kunna skriva en ny roman. Och kanske en pjäs.

Missa inte Peters boktips!
Om du inte hunnit hämta eller boka gratisbiljetter till Författarscen med Peter Fröberg Idling, så kan du ha tur att det finns kvar. Kom in och hämta i bibliotekets expedition eller boka på webben!

Inga kommentarer: