fredag 12 april 2013

Maria Sveland - Hatet

I helgen läste jag ut Hatet, Maria Svelands nya bok om antifeminism och rasism som kom ut för någon månad sen. Jag har haft den hemma ganska länge (förlåt du låntagare som kanske stod i kö!) men inte riktigt orkat läsa den, det kändes bara lite för tungt. Jag var nämligen händelsevis på en föreläsning med Sveland i januari då hon pratade om boken, och efter den föreläsningen kände jag mig bara helt slut på något sätt. I Hatet knyter Sveland ihop flera antifeministiska och rasistiska fenomen som dykt upp de senaste åren och gör sambanden väldigt tydliga. Det är ärligt talat oerhört jobbigt, lite som att man tog det blå pillret och kastas ut ur Matrix och sen kan man inte riktigt backa till sitt bekväma och trygga liv som man hade innan! Jag tycker dock att det är en himla viktig bok, så jag vill verkligen rekomendera den. Den är tunn och lättläst och väldigt to the point. Läs!


Sveland har ju dock fått en del kritik för att bara porträttera vit, svensk medelklassfeminism, bland annat i en debattartikel i DN av Lidija Praizovic som du kan läsa här. I senaste Bang hade dessutom Devrim Mavi, som var med och startade Fi en mailkonversation med Praizovic om just kombinationen invandrare och feminist. Himla intressant tycker jag, så vill du följa den diskussionen är du välkommen in att läsa Bang hos oss, eller så kan du hitta artikeln här.

Inga kommentarer: