fredag 5 april 2013

Intervju med Nina Ulmaja


 
Tisdag 9 april besöker 2012 års Augustprisvinnare i barn/ungdomskategorin Nina Ulmaja biblioteket. Så Biblioteksbella passade på att ställa några frågor till Nina inför hennes författarbesök.
 
Förra året kom debuten ABC å allt om D, och med den vann du Augustpriset i kategorin Årets svenska barn/ungdomsbok. Hur kändes det?
Ofattbart och alldeles fantastiskt. Jag hade ju hört att faktaböcker aldrig vinner i barnboksklassen så jag var övertygad om att det var så till och med när jag satt i Konserthuset på prisutdelningen. Jag trodde att jag hörde fel när Daniel Sjölin ropade ut vinnaren: ABC å allt om D.
 
Hur kom du på idén att skriva om alfabetet och bokstäver?
Mina 5-åringa tvillingsöner frågade mig, ”bokstavsexperten”, de mest självklara frågorna om alfabetet. Varför ser bokstäverna ut som de gör? Vem uppfann dem? Och jag kunde inte svara. Jag insåg att vi har en kollektiv kunskapslucka om vårt skriftspråk. Och jag letade efter en bok som kunde förklara detta och insåg till slut att jag nog får göra den boken själv.

Hur var det att gå från att jobba med formen av böcker som designansvarig på Albert Bonniers förlag till att även skriva en bok?
En utmaning, en lustfylld utmaning! Skrivandet var enkelt i jämförelse med att göra bilderna. Och att få jobba med helheten på det här sättet var det roligaste jag gjort i arbetsväg.
 
Är det fler böcker på gång?
Det kanske inte är rätt att säga ”på gång” eftersom min bokprocess är så långsam. Det tog mig 5 år att göra ABC å allt om D. Jag har några bokidéer jag håller på och bearbetar just nu. Nån gång kommer det något mer.
 
Du jobbar ju som sagt som designansvarig på Bonniers och har formgivit många böcker. Har du något favoritomslag/bok som du formgivit? I så fall, varför är just den din favorit?
Å det är en svår fråga. Jag har formgivit över 200 omslag. Kanske är En dramatikers dagbok av Lars Norén det bästa? Den fick Brons i tävlingen Best Book Design from all over the World för några år sedan. Och jag tycker om boken för helhetsarbetet och det icke insmickrande uttrycket.
 
Vad har du på gång framöver?
Jag ska hålla en workshop om bokstäver på Junibackens bokfestival (26:e maj) och har några bokprat inbokade på Världsbokdagen. Annars gnuggar jag på mina nya bokidéer för fullt. Och formger andras böcker.
 
 
Passa på att se vilka böcker som Nina Ulmaja tipsade om under rubriken Författartipset!
 
Har du missat att hämta gratisbiljett till Författarscen med Nina Ulmaja? Skynda in till biblioteket och hämta en biljett eller två, ring på telefon 08-731 37 70 och lägg undan eller boka på webben!

Inga kommentarer: