fredag 10 maj 2013

Flugornas ö - Emma Rendel

Häromdagen fick jag syn på denna prima seriebok på vår nyhetshylla! Jag blev extra glad eftersom det är en vän till mig som ritat den, så jag tänkte att den förtjänar väl ändå ett eget hyllningsblogginlägg?

 
I Flugornas ö kommer en präst till sitt nya jobb på en liten ö, men märker snart att något skumt är i görningen. Det berättas om en flicka som bränt ner sitt hus och sina föräldrar i det, men ingen vet, eller vill kännas vid, varför. Det blir efterhand tydligt att befolkningen har en hemsk hemlighet, och att ingen vill riktigt ta på sig ansvaret för vad som har hänt! Det hela utvecklas till en bizarr skräckhistoria om skuld och förnekelse. Det här är en serie där bilderna verkligen samverkar med texten och tillsammans med den bildar den fullständiga berättelsen, vilket känns lite ovant och intressant för en så logocentrisk person som jag annars brukar vara. Man får stanna till och tänka efter lite - Vad tusan hände där egentligen!?

Dessutom har den en hel del av de bizarra inslag som Emma är så himla bra på, befolkningen på ön har till exempel byggt en kyrka i form av s:t Peterskyrkan och en prästbostad som är en mindre kopia av påvens residens i vatikanen..

Emma har tidigare gjort boken Allt är allrajt på svenska och två seriealbum på engelska. I Allt är allrajt samlas en massa udda typer som Strangereactiongirl och Death girl, och man vet nog inte riktigt om man ska skratta eller gråta. Fast man skrattar garanterat! Tyvärr har inte vi dem (än) men jag tror bestämt de finns tillgängliga på våra större internetbokhandlar! 2009 var hon också med och ställde ut sina serier på Tensta konsthall, bland annat den här märkliga berättelsen om en man som inte riktigt lyckas göra rätt på jobbet.


 
Hon har även visat hur man gör konst.
 
 
Ja, nu är jag ju en uppenbart partisk person, men jag måste bara verkligen rekomendera dessa serier! Kolla om jag hunnit lämna tillbaka exemplaret av Flugornas ö HÄR, eller ställ dig på kö vettja! Glad helg!
 

Inga kommentarer: