fredag 31 maj 2013

I love you, Sharon J. Bolton!

Nu är det ju typ sommar och dags att planera sommarläsningen. Du har väl inte missat att vi börjat med sommarlån?! Med sommarlån får du extra lång lånetid för att hinna med att läsa hela sommar-måste-läsningshögen. Som - om den är som min - är ett par meter hög.

Och sommar för mig är deckare och ungdomsromaner. Därför måste jag skriva om en av mina absoluta favoritförfattare i spänningsgenren. Jag har tjatat om henne på bokprat och även utlovat ett hyllningsinlägg här på bloggen. Så här kommer det!

S. J. Bolton - det namnet ska ni lägga på minnet. En fantastisk spänningsförfattare, som nominerats till flera fina priser inom sin genre och också kammat hem ett.


Varje gång en ny Bolton-bok kommer, slukar jag den på studs eller sparar till något speciellt tillfälle. Hennes senaste roman - Like this forever - har jag sparat på ett tag nu och tänker avverka på semestern. Och jag har hållt för öronen och ögonen, blundat för alla blogginlägg och prat om boken. Bara för att jag inte vill veta vad andra tycker innan jag läst den själv. Så i juli - då är det dags. Bolton och jag.

Är ni inte bekant med S. J. Bolton, så tycker jag att ni ska bekanta er med henne. För hon är lysande! Like this forever är hennes sjätte spänningsroman, och den tredje med huvudpersonen Lacey Flint. Den kommer på svenska i september, så håll ut ni som inte vill läsa på engelska! Och älskar man lite annorlunda protagonister - och det gör man ju - så ÄLSKAR man Lacey! Hon är en lite annorlunda polis, med ett lite annorlunda förflutet, som man får reda på en del om i första boken Nu ser du mig. I just Nu ser du mig är det ett väldigt bra tema tycker jag - Jack the Ripper! Och man dras direkt in i handlingen när en kvinna dör i famnen på Lacey, som motvilligt blir indragen i jakten på mördaren, som hela tiden ligger steget före - och har ett ohälsosamt intresse för Lacey. Morden har beröringspunkter med mördaren som satte skräck i Londons East End hösten 1888. Här har vi alltså en mörk historia med en mångbottnad och annorlunda antihjältinna, som man bara älskar, Jack the Ripper-tema i modern tappning och en otroligt bra och skickligt uppbyggd intrig med oväntade vändningar som håller en på tårna till sista sidan. Sjukt spännande och nagelbitarruggigt - precis som det ska vara! Recept för framgång - eller hur?

De tre första romanerna - Rov, Ond skörd och Awakening - har landsbygden som arena och familjehemligheter och legender som fond. Himla bra alla tre! Flera personer återkommer i de olika böckerna, men i olika roller, vilket jag gillar. Men ingen lika klar huvudperson som i de tre senaste om Lacey Flint. Så börja med den trio som verkar mest lockande. Men läs - ALLA!

Inga kommentarer: