fredag 17 maj 2013

Reader meet author

Förra veckan hade jag turen att få lyssna på och träffa Junot Diaz när han gästade internationella författarscenen på Kulturhuset. Det var såklart lysande! Allt sedan jag läste The brief and wonderous life of Oscar Wao (Oscar waos korta förunderliga liv) har jag imponerats av den karln. Han tilldelades för övrigt ett finfint och välförtjänt Pulitzerpris för boken.

I romanen vrider och vränger han på språket och blandar engelska med spanska och slang. Det är rappt och medryckande! Och man bara älskar det! Och man bara älskar Oscar! Diaz väver också skickligt in historia från sitt ursprung och sin uppväxt. Han föddes på Dominikanska republiken och växte upp i New Jersey dit Diaz familj emigrerat. Det enda jag hade problem till en början med var fotnoterna, eftersom jag just då pluggade var jag sjukt less på dessa fotnötter som förde mina tankar till kurslitteratur. Men det gick över rätt snabbt och sen var jag fast i Oscar Waos värld.

Och att lyssna på Junot Diaz var nästan som att träffa Oscar Wao. Lite nördig, väldigt rapp och sjukt smart. Oscar liksom Junot växte upp i New Jersey och man nästan hör Oscar prata där på scenen. Hysteriskt rolig och väldigt frispråkig.

Att Junot Diaz också älskar bibliotek och alltid gjort det, gör det ju inte svårare att tycka om honom när man själv vurmar för biblioteken. En skämtsam fras som fastnade under hans samtal med Grantaredaktören John Freeman, var det han skulle göra om han var president: "Jag skulle vara en slags diktator som skickade folk till Guantanamo bay om de inte hade sitt lånekort på sig." 
Hear, hear! ropade vi.

Som en riktig fangirl ville jag så klart få hans nya novellsamling This is how you lose her signerad. Och fick också en pratstund med honom, och självklart den obligatoriska überlyckligebilden.

Fangirlig bibliotekarie och Junot Diaz.

Eftersom Junot Diaz älskar bibliotek och är otroligt snäll, så gav han mig ett exemplar av novellsamlingen till biblioteket. Och det ville jag att vi skulle göra något lite extra med. Så i går, under Stora Bokbytardagen, släppte vi ut boken till bookcrossing. Det ska bli himla spännande att se vem som läser och var boken hamnar! När den släpptes fri hämtades den och ska få åka till London - hurra! På Bookcrossing.com kan ni följa bokens resa, liksom (hoppas vi!) på vår Facebooksida. Knappa bara in BCID-numret 051-11896756 på Bookcrossings hemsida så kan du följa bokens resa.

För den som inte vet så mycket om bookcrossing så går det ut på att dela läsupplevelser med andra. Man registrerar en bok på Bookcrossing.com, släpper den sedan fri på en plats som man registrerar på sidan, någon annan hittar/hämtar boken, loggar in på Bookcrossing.com, läser den och släpper den sedan fri igen. Ett underbart sätt att dela läsupplevelser, tycker jag. Så dyker du på en bok som ser ut som bilden nedan, kan det vara just den som vi fick från Junot Diaz, som jag nu ska mejla och berätta vad som hänt med boken.


PS. Eftersom jag nu kommit ut ur garderoben som en total fangirl, så är blogginläggets titel en vinkning åt en annan herre jag är totalt fangirlig inför- mr Steven Patrick Morrissey.

Inga kommentarer: