fredag 24 maj 2013

Tips för fint väder - Stadsvandringar!

Häromdagen dök en ny bok upp i vår nyhetshylla, nämligen Det medeltida Stockholm: en arkeologisk guidebok av Elisabet Regner. Den passade jag förstås på att plocka hem, historie- och Stockholmsnörd som jag är. I de olika kapitlen berättar författaren om staden, slottet, vattnet och allt annat som spelat stor roll för Stockholm och jag tänkte mig att jag skulle ta med den ut på en promenad någondag snart!


Medan ni väntar på att jag ska lämna tillbaka den så tänkte jag passa på att tipsa om andra böcker på liknande tema, nämligen stadsvandringsguider! Vi har ganska många sådana nere på vår Stockholmshylla som finns längst bort, mitt på väggen, på bibliotekets vuxenavdelning och har signum Ncaa.

Om man gillar att gå på promenad och att lära sig nya saker, då är en stadsvandringsbok ett himla bra sätt att kombinera de två. Om man bor i och kommer från Stockholm kan det ju vara lätt att glömma att så stora delar av staden är nästan som ett enda stort utomhusmuseum som man kanske egentligen inte vet så värst mycket om, trots att man gått gata upp och gata ned. Och om man nu är helt ny i stan så kanske en stadsvandring i helt egen regi kan vara ett fint sätt att lära känna staden på. Fördelen med en bok är ju att man får ta vandringen i precis sin egen takt och kan stanna och fika eller kanske slå in på ett annat spår om det verkar mer intressant.  Om du lånar boken här hos oss så är det ju dessutom helt gratis - Hurra!

 

 
Här är ett litet urval av de böcker som finns att välja på. Ofta har vandringarna ett historiskt tema på ett eller annat sätt, men det finns också hundpromenader och barnvagnspromenader, eller som den högst upp till vänster, promenader i grönområden (visserligen i kombination med historiska teman och cafétips). Men mina favoriter är de som får promenaden att verka lite som en skattjakt, som Stockholms hemligheter och framförallt Kärlek, mystik och ond bråd död här ovanför. I den senare är vandringarna uppdelade på särskilda teman, som en krogrunda på Söder, kärleksberättelser eller spökhistorier. 
 
För den som helst slipper åka över bron och in till stan finns det även en del vandringsguider till Lidingö, även om de flesta jag hittade hade ett par år på nacken. Titta efter dem i Lidingörummet!  
 
Personligen tycker jag att sådana här böcker är så kul att jag läser demma hemma i soffan också, med den ibland irriterande bieffekten att jag förvandlas till en lillgammal liten cityguide om jag passerar något område jag läst om tillsammans med någon annan. Men det är väl smällar man får ta?


2 kommentarer:

Birgitta Malmstedt sa...

Tack för tipsen, Linnea. Om du undrar var boken Hundpromenader i Stockholm tagit vägen, så är den nu hemma hos hunden Stella och mig!

Linnea sa...

Vad kul att du gillade tipsen! Hoppas hundpromenaderna lever upp till förväntningarna!