fredag 14 juni 2013

Sommarläsning


Även om det i dag inte alls känns som sommar, så är det dags att börja planera sommarläsningen. I veckan började vi med årets upplaga av Sommarboken, en läsutmaning för alla 7-13-åringar. Det går till så här: Hämta en Sommarboksfolder hos oss, läs fem böcker och skriv om dem i foldern. När man sedan lämnar in den till oss på biblioteket så får man en bok. Bra va?

Det här med Sommarboken fick mig i alla fall att börja fundera mer på vad jag själv ska läsa i sommar. För två veckor sedan skrev jag om Sharon J. Bolton här på bloggen och att jag hade sparat hennes senaste till semestern. Nu har jag en bekännelse: Jag kunde inte vänta, utan började läsa den i veckan. Så nu har jag ett minus på mitt sommarläsningskonto - inte bra! I veckan fick jag i alla fall två böcker som jag tänkt lägga i min sommarläsningshög och det är Sami Saids Monomani och Sofi Oksanens När duvorna försvann. Curtis Sittenfeld senaste Sisterland ligger också i sommarläsningshögen. Där finns också ungdomsdystopin Rädda mig inte av Tahere Mafi. Jag gillade första delen i serien som heter Rör mig inte, och har sett fram emot uppföljaren, så den blir perfekt sommarledighetsläsning. Och jag hoppas att den håller! Man kan bli så gruvligt besviken på uppföljare ju.

Men jag måste fylla ut med mer fantasy och spänning/skräck. Lee Carrolls The shape stealer, ligger sedan länge på min läsplatta, och den kanske jag läser i sommar. Lee Carroll är pseudonym för Carol Goodman (De döda språkens sjö mfl) och hennes make Lee Slonimsky, som skrivit fantasyböckerna Black swan rising och The watchtower. Inte min favoritserie, tyvärr eftersom jag gillar Carol Goodman, men jag vill läsa ändå. Och så har jag ju hela Suzanne Collins (ni vet, Hungerspelen-författaren) fantasyserie The underland chronicles förstås!

En av mina favoritförfattare inom fantasygenren, Neil Gaiman, kommer med en ny bok nästa vecka - The ocean at the end of the lane. Hurra! Den bara MÅSTE läsas i sommar! Så här står det om boken på en boksajt nära dig:
It began for our narrator forty years ago when the family lodger stole their car and committed suicide in it, stirring up ancient powers best left undisturbed. Dark creatures from beyond the world are on the loose, and it will take everything our narrator has just to stay alive: there is primal horror here, and menace unleashed - within his family and from the forces that have gathered to destroy it. His only defense is three women, on a farm at the end of the lane. The youngest of them claims that her duckpond is ocean. The oldest can remember the Big Bang.

Så det ska nog bli en bra lässommar av det här! Men alltså, jag saknar ju läsning inom spänningsgenren märker jag ju. Det är inte bra. Kanske blir det Erin Kellys The sick rose. Jag gillade verkligen både Grenar av gift och The burning air (som jag just läst). Men jag behöver mer spännande läsning eftersom deckare, thrillers och skräck hör till sommaren för mig. Så hit me med era bästa deckar- och skräcktips!

Nästa vecka fyller vi Röda väggen med personalens bästa sommartips. Så har ni absolut sommartorka vad gäller läsning, så är det bara att komma förbi och kolla in tipsen och fylla på. Det är ju sommarlån nu, så du får extralång tid på dig att läsa. Och fråga oss som jobbar här om boktips! Ni kan också kolla in lästips för alla åldrar på vår hemsida förstås.

Lästips för barn
Lästips för unga
Lästips för vuxna

Vad ska ni själva läsa i sommar?

3 kommentarer:

Jennah sa...

Det där med sommarboken på biblioteket är verkligen en bra idé. I boken "Det" minns jag att det står om något liknande.

Petra sa...

Vi har haft Sommarboken väldigt länge hos oss och det är alltid många barn som deltar och tycker att det är roligt. Så det kommer vi att fortsätta med!

Johan Franzén sa...

För den som inte hinner/orkar med mer. Är en miniroman på webben perfekt. Och den skall vara bra förstås. Rekommenderas:

http://operationikaros.blogspot.fi

Sorry, lite self-promotion :) så här i början