fredag 19 juli 2013

Röda väggen

Ni har väl inte glömt bort att Petra tipsade om vår röda vägg med personalens egna boktips för ett tag sen? Den är kvar hela sommaren och fylls på med allt möjligt bra som vi hittar på hyllorna!


På de här små ugglelapparna kan ni också läsa ett kort litet omdöme från den som tipsat om boken. Har du tur så finns det någon här som har precis samma smak som du, i så fall kan du leta efter fler böcker som just hen tipsat om!


 
Själv ställde jag igår upp en liten bunt som innehöll bland annat Återstoden av dagen av Kazuo Ishiguro. Vårat exemplar är lite slitet, som ni ser, men jag tycker himla mycket om innehållet. Den handlar om en gammal butler som gör en resa för att hälsa på den före detta husföreståndarinnan vid godset han arbetat på hela sitt liv. Samtidigt som han reser genom det brittiska landskapet funderar han på hur hans liv artat sig egentligen, och om han kanske borde ha tagit andra beslut i somliga situationer. Det här är kanske en av de mest lågmälta men samtidigt drabbande böcker jag läst! Uppe till vänster på bilden ser ni också Genom natten av Stig Sæterbakken, som jag hade ställt upp om det inte var för att en kollega redan hunnit före. Eftersom jag vanligtvis bara tipsar om riktiga feel-bad-böcker så var det kanske tur att jag inte dessutom fick med denna mardröm till verk.
 
Andra tips som jag nyligen ställt upp är I avgrunden av Joris-Karl Huysmans (feel-bad var det ja..), en roman om katolicism och satanistsällskap i Paris på 1800-talet, som är något av det konstigaste och otäckaste på det lite splattriga sättet jag läst, Blecktrumman av Gunther Grass som jag egentligen helt utan grund tveklöst skulle rekomendera till de som kommer in för Ensam i Berlin bara för att finna att alla exemplar är utlånade och förstås Främlingen i huset av Sarah Waters som är en ganska mysig liten (fast tjock) skräckis. Har någon hunnit knipa Främlingen.. så kan jag även rekomendera precis vad somhelst av hennes andra verk, jag önskar verkligen att jag hade dem olästa så att jag kunde få dyka in i dem igen utan att veta hur det slutar!
 

Inga kommentarer: