fredag 26 juli 2013

Vägen mot bålberget

Åh, jag måste bara få tipsa om Vägen mot bålberget av Therese Söderlind, trots att jag inte ens hunnit läsa ut den än! Jag har kan inte lägga ner den! Vill bara gå hem och läsa, den verkligen bränner i väskan när jag sitter här och måste jobba. Den följer fyra olika personer, som alla får varsin del av boken, så den är inte uppdelad sådär att man hoppar mellan dem. Lite osäker på om jag gillar det eller inte, men eftersom de hänger ihop med varandra ändå på olika sätt så leder varje enskilt kapitel också till nya insikter om de andra personerna. Jacke och Veronica är far och dotter och lever på 1900-talet, deras förfäder Malin och Olof lever på 1600-talet och Malin är en av de 70 kvinnor som pekas ut och döms till döden för häxeri under häxprocesserna på orten. Olof som bara är tio under processerna är ett av barnen som pekar ut och berättar om hur kvinnorna tagit med sig dem till Blåkulla.


Jag tycker verkligen om hur den här berättelsen sakta vecklar ut sig och nya kopplingar mellan karatärerna dyker upp. Den är verkligen spännande, utan att vara vare sig en thriller eller skräckis. Veronica spårar upp sina avlägsna släktingar genom att släktforska, vilket har gjort mig himla sugen på att släktforska jag också. Vilken tur då att jag jobbar på bibliotek! Vi har ju nämligen en dator med de databaser man behöver, och tillfälligtvis gick jag även på Yvonnes introduktion här i våras. Nu ska jag bara ha tid också...

Vill du läsa mer om släktforskning på biblioteket så kan du klicka här, vill du se om Vägen mot bålberget finns inne eller kanske lägga in en reseravtion kan du göra det här. Den finns även som e-bok att låna här.

Inga kommentarer: