fredag 16 augusti 2013

Flickan från ingenstans


Den här boken har stått i min bokhylla lääänge och jäst till sig - Flickan från ingenstans av Justin Cronin. Men nu i sommar tog jag ner den från hyllan, klappade på den och packade ned den i semesterväskan. Och det är jag så himla glad för att jag gjorde - perfekt plöja-på-stranden-läsning! Och de nästan tusen sidorna slukades som en isglass i 40-graders värme.

Det här är första delen i en dystopitrilogi (ja, jag vet, jag skriver mycket om sånt - men jag ÄLSKAR dystopier) där det värsta händer - ett topphemligt militärexperiment går åt pipsvängen och bärare av ett virus släpps ut i världen och i princip ödelägger densamma.

Bokens röda huvudpersontråd är Amy, som vi möter i nutid i den första delen av boken, dotter till en ung servitris. Amy kommer att ha en viktig roll i framtiden och för överlevarna - hon är den som ska rädda världen. Hon är också med från början - när allt går åt skogen.

Sedan hoppar vi framåt i tiden och till människorna efter katastrofen - överlevare som kämpar mot mörkret och mot dem som lever i skuggorna. Ett järngäng försöker tillsammans ta reda på vad som egentligen hände den där hemska dagen för så länge sedan - och förhindra att viruset fortsätter att spridas. Så klart är Amy också med - det är ju ändå hon som är Flickan från ingenstans.

Boken är meddragande och spännande, en bra blandning mellan dystopi, skräck och helt vanlig roman och passar därför många olika läsare. Dem som gillar böcker där FBI, amerikanska militärexperiment, äventyr, dystopier eller katastrofer ingår, gillar denna!

Del två i The passage-trilogin kom på svenska precis innan sommaren - De första tolv. Dags att lägga vantarna på den också!

Läs mer om böckerna och författaren!

Inga kommentarer: