fredag 30 augusti 2013

Litterära överraskningar

När jag var på semester läste jag en bok som visade sig vara en riktig överraskning, nämligen Trogen hustru sökes av Robert Goolrick. Jag har fingrat på den flera gånger och tänkte, baserat på baksidestexten och omslaget (med tidstypiskt felmatchad klädsel på!!!) att det skulle lämpa sig perfekt som slö men spännande semesterroman. En såndär man inte fördjupar sig så himla mycket i och glömmer fort ni vet. Men oj vad jag misstog mig!

 
 

Handlingen låter nästan som en Harlequinroman. En rik affärsman i Wisconsin sätter in en annons där han säker en enkel och hederlig kvinna som hustru och får svar från en kvinna som visar sig vara någon helt annan än hon utger sig för. Som baksidestexten lyder har hon "en egen plan". Alltihop vecklar ut sig himla komplext men kärlek och hat och svek och avund och alla sådana ingredienser. Det är bara det att språket är så himla fint, karaktärerna målas som både komplexa personer och klassiska arketyper och den där banala berättelsen jag hade förväntat mig blir något helt annat som får mig att tänka mer på antika tragedier eller varför inte klassiska Svindlande höjder? Precis som i den spelar själva landskapet också en roll i dramat utan att miljöbeskrivningarna blir långa och träliga. En riktig överraskning med andra ord.

I slutordet nämner dessutom författaren en annan bok som tjänat som inspiration till Trogen hustru sökes, nämligen kultboken Wisconsin death trip av Michael Lesy från 1973. Den ska tydligen para foton av verkliga människor från Wisconsin vid sekelsikftet med tidningsurklipp om tidens vansinnesdåd. Wisconsins långa mörka och kalla vintrar förvrider tydligen huvudet på folk. Ja, ni förstår ju att jag behövde få tag i den här boken. Nu råkar den här boken vara himla svår att få tag i i Sverige, den finns på en handfull forskningsbibliotek och är slutsåld hos förlaget, vilket givetvis triggade min besatthet lite extra så just nu väntar jag på att få ett secondhandexemplar skeppat från internetbokhandeln på andra sidan Atlanten... Men vad annat kan man göra när en bok beskrivs som "life changing"?

Jag älskar verkligen när fiktion leder en vidare på sådana här obskyra sidospår, en annan gång ska jag berätta om allt jag lärt mig om medeltida borgar och rosornas krig efter mina litterära backanaler med Phillipa Gregory. Vill du låna Trogen hustru sökes så kan du kolla om den finns inne HÄR. Passa också på att spana in vår musikskyltning på Röda väggen där du kan hitta flera av artisterna som uppträder på Popaganda i helgen!

Inga kommentarer: