torsdag 12 september 2013

Intervju med Therése Söderlind


Onsdag 18 september är det dags för höstens första Författarscen! Och det med Therése Söderlind som är aktuellt med romanen Vägen mot Bålberget. Biblioteksbella passade på att ställa några frågor till henne.

2010 debuterade du med Norrlands svårmod och i år kom Vägen mot Bålberget. Båda kritikerrosade och du har jämförts med både Kerstin Ekman och Joyce Carol Oates. Hur känns det?
Det är klart det känns roligt att bli jämförd med etablerade, omtyckta författare av den kalibern! Jag har inte läst Oates, men å andra sidan ska jag erkänna att Ekman är min litterära moder, om man kan uttrycka sig så. Men jag tänker inte på jämförelser när jag skriver. (Önskar kanske att jag haft Oates produktivitet inbyggd i mig …)

Vad inspirerade dig till att skriva om häxprocesserna i Ångermanland i Vägen mot Bålberget?
Jag gick en häxvandring och drabbades av insikten att det här har verkligen hänt i Sverige, bland vanliga människor, för bara tio generationer sedan. Från den stunden fanns inga andra möjliga berättelser.

När och var skriver du helst?
Ifred och hemma. Helst varje dag.

Har du några tips till blivande författare?
Gå en skrivkurs, även om det bara är en kväll i veckan eller en workshop en lördag! Det ger möjlighet att träffa andra som skriver. Att komma ut ur skrivargarderoben är viktigast av allt. Nästa steg är att skaffa sig skrivtid och att utnyttja den.

Innan du debuterade som författare har du gjort en massa annat. Berätta!
Jag har jobbat som programmerare av tekniska styrsystem och jag har jobbat med genderfrågor och hiv/aids-projekt inom biståndet. Men jag har också svetsat, kört safaribil och tömt utedass. Kort sagt, samlat på mig miljöer och händelser, även om jag kanske inte tänkte på det just då.

Vad har du på gång framöver?
Jag har järnåldersmänniskor i huvudet just nu. Jag skriver texter till en arkeologisk utställning. Utmaningen är att på ett mycket begränsat utrymme göra människor levande.
I mitt huvud finns också spår till en ny roman, men de första texterna jag skrivit saknar något, en värme, så det får mogna lite.

Missa inte att kolla in Therése Söderlinds spännande lästips på bibliotekets webbplats! Och skynda tat hämta en gratisbiljett i bibliotekets expedition eller boka på webben!

Vill du veta vilka andra författare som besöker biblioteket i höst? Kolla in det digra programmet på webben!
 

Inga kommentarer: