fredag 27 september 2013

Låna e-böcker, slipp köa!

Det här med e-böcker är väl inte precis sprillans nytt, men jag har inte själv testat att läsa dem förut. Dels för att jag saknat något förutom min laptop att läsa dem på och dels för att jag helt enkelt varit fullkomligt stockkonservativ och liksom velat sniffa på böckerna och känna pappersfibrerna under fingrarna. Lite som en vinylsamlare som till varje pris ska värna den materiella kulturen och allt det där. Men nu. Nu tror jag att jag ramlat rakt in i e-böckernas förlovade land, och allt beror på Hilary Mantels Wolf hall som jag ju peppat på att läsa ända sedan semestern. För den som är obekant med boken så är det en historisk roman om Henrik VIII:s högra hand Thomas Cromwell, och det låter ju kanske spännande för somliga och dödstrist för andra. Men nu råkar just den här historiska romanen ha fått både priser och jubel och enligt recensionscitaten på framsidan ska den fullkomligt omdana hela genren. Och det är sant! Tror jag, för faktum är att jag efter en dryg månads köande fick boken, hann läsa halva och sen var tvungen att släppa tillbaka den till reservationskön. Den är nämligen ca 648 sidor tjock. Vilket antiklimax det här höll på att bli. Det har en ju varit med om förut, att börja läsa en bok, bli avbruten och sen försöka ta upp den på nytt. En vet inte om en ska börja där man slutade eller direkt från början och så tappar man sugen och lägger ner.




Då föreslog plötsligt it-bibliotekarie Amelie att jag skulle låna den som e-bok, och erbjöd mig att låna en läsplatta av henne. Plötsligt satt jag och sökte för fullt efter e-böcker, för faktum är att ganska många nya böcker som en annars kan behöva köa på och sen kanske ha en begränsad tid också finns som e-böcker. En annan bok som just nu lånas för fullt här hos oss, men som också kan lånas digitalt är Egenmäktigt förfarande av Lena Andersson. Hon kommer ju hit på författarbesök i höst också, så extra bra att den finns tillgänglig för fler! Själv tänkte jag att mitt nästa e-bokslån ska bli Mörka platser av Gillian Flynn. Förhoppningsvis kommer även hennes Gone girl som fått väldigt mycket uppmärksamhet ut som e-bok den med, jag kommer i alla fall hålla utkik.

Vill du veta mer om e-böcker kan du klicka dig in på hemsidan. Där står allt om hur du går till väga, och du kan dessutom kolla topplistor och nyheter, eller klicka runt bland kategorierna för att hitta något att läsa.

Inga kommentarer: