fredag 4 oktober 2013

Litterära och andra resor

Nu när hösten har dragit igång på riktigt tycker jag mig se en förändring även inomhus, nämligen på återlämningsvagnarna. På sommaren var där fullt av romaner, deckare och proppat med barnböcker som familjer tog sig tid att plöja på semestern. Kanske kunde man även tro att det var tiden för reseguiderna? Till viss del, men jag tycker att det är nu de lånas och lämnas som aldrig förr. Vissa är väl bara återlämnade försent, äntligen framrotade ut någon undanstoppad ryggsäck som glömde packas upp, men fler och fler reser ju när kylan kommer.

Reseguider kan vara oerhört praktiska men även andra former av litteratur kan passa den som ska ge sig ut på äventyr. En enkel sökning på reseskildring* i vår bibliotekskatalog ger många spännande träffar och ger man sig av till biblioteket så har vi placerat historia och geografi intill varandra, sorterat efter land eller stad. Så varför inte plocka med sig en historisk bok med anknytning till det land man besöker? Resedagböcker och reseskildringar är spännande tycker jag, det personliga perspektivet kan verkligen förstärka semesterfeelingen, typ ”här sitter jag och känner mig som Hemingway”. 

Åk till Grekland som Bitterfittan, läs en Simone de Beauvoir medan du fikar på Café du Flore i Paris där hon och Sartre hängde allt som oftast. Eller en klassisk Paul Auster i New York kanske?



En fin bok är London av Virginia Woolf, så liten att den går att bära med sig i fickan. Passar utmärkt eftersom hon, bland annat, skildrar strosandet på Londons gator.
Berlin av Walle Wigers är en reseguide som tål att läsas från pärm till pärm, plus att den avslutas med tips om litteratur som handlar om Berlin! Hans Falladas Ensam i Berlin lovordas av de flesta, men jag har ännu inte läst den, det får bli inför nästa tripp till Tyskland.

Vill du upptäcka Stockholm så har vi många fina böcker som inspirerar till sådana utflykter, en helt ny är Vandringsturer i norra Roslagen av Fredrik Abrahamsson. Jag tänker ofta på att jag är dålig på att utnyttja mitt SL-kort men blev så inspirerad av en pensionär som bestämt sig för att upptäcka en ny förort varje tisdag, bra idé!

Allt från att vandra på mark där historiska slag har utspelats samtidigt som du läser en tegelsten om krigshistoria, till att följa i Bridget Jones fotspår kan vara fantastiskt. Att läsa är att resa och viceversa kanske? Kom hit och ladda resväskan med ett extra äventyr, men självklart behöver du inte åka iväg för att läsa den här typen av litteratur, drömma funkar också. På vår tidskriftsavdelning hittar du Res och Vagabond om du vill ha en stunds avkoppling tillsammans med bilder på solnedgångar och reportage om andras resor.

Inga kommentarer: