måndag 25 november 2013

Ny praoelev på biblioteket!

Ojojoj. I två veckor hade vi en praoelev här och jag hann inte ens lägga upp en intervju med henne. Men nu åtgärdar vi det! Hon heter Cecilia, är 15 år och går i vanliga fall på Källängsskolan.

Välkommen till biblioteket! Varför valde du just oss?
För att jag älskar att skriva. Jag ingår bland annat i bibliotekets skrivarcirkel för unga skrivare. Jag älskar miljön här, det är harmoniskt och lugnt. Och böcker kan ju inte bli fel.

Vad har du fått göra hittills?
Jag har satt upp böcker på alla avdelningar, gallrat gamla böcker (vilket jag inte visste att man gjorde men jag förstår att man inte bara kan köpa nya utan att göra plats så…), plastat in böcker så att de ska hålla längre, märkt upp CD-skivor, stämplat böcker. Och så har jag valt ut böcker till boktipsbordet och också skrivit boktips som nu ligger på hemsidan. Jag har varit med på sagostund, sexårsvisning och bokprat för en trea. Treorna får varsin pin när de har varit här så såna har jag också tryckt. Och så har jag varit med och lämnat böcker med Eduardo (vaktmästaren) till dem som inte kan komma hit själva. Väldigt bra att de kan få böcker hemskickade, det visste jag inte innan. Dricka choklad och äta pepparkakor har jag också hunnit med!

Vad är roligast hittills?
Att se vad alla har för olika uppgifter, hur det är uppdelat. Om jag bara hade fått stämpla böcker skulle jag inte ha lärt mig något annat. Nu har jag varit med på allt möjligt. Allra roligast var kanske att skriva recensioner och stämpla böcker.

Och tråkigast?
När det blir för mycket av någonting, som att sätta upp böcker. Då blir det lite tråkigt i längden.

Vad gör du här på biblioteket när du inte jobbar?
Jag pluggar med kompisar och går på skrivarträffar varannan vecka. Och så lånar jag böcker såklart, mest i Unga vuxna-hörnan. Jag brukar titta på vagnen där det senast återlämnade finns. Jag hade typ aldrig varit på vuxenavdelningen förut men nu hittar jag där också. Jag känner att jag borde komma hit oftare!

Och på fritiden?
Det blir mycket skola, det känns som att det är viktigt att anstränga sig nu i nian. Annars jobbar jag som modell och så dansar jag. Jag går på en kurs som heter Specialen. Det är ganska seriöst och danstypen varierar mellan olika terminer. Det kan vara allt möjligt, till exempel har jag dansat lyrisk dans och commercial street. Just nu är det burleskinspirerat.

Favorit…
…bok?
Jag använder ofta böcker som distraktion, om jag till exempel är nervös inför en modevisning kanske jag läser en bok som jag läst förr och vet att jag fastnar i så att jag kan tänka på något annat. Jag har alltid älskat fantasy, och allra helst fantasy blandat med vardag eftersom jag alltid har önskat att hitta en portal till en annan värld…
När jag skriver blir det mest fantasy men jag läser också mycket vardagsböcker.

Just nu läser jag Sarah Dessens Mitt perfekta liv. Jag läste hennes Mycket mer än så eftersom jag fick tips om den men den här är mycket bättre. Samma sak med Katarina von Bredows Expert på att rodna, den tyckte jag var för mycket upprepning av andra böcker. Jag tyckte mer om Flyga högt. En bok jag saknar här är Silverhäxan av Ewa Christina Johansson men som tur är så är den beställd igen.

…musik?

Jag är rätt spretig. Jag kan till exempel lyssna på musikaler ena dagen eftersom det skulle vara kul att jobba med sånt och nästa dag är det kanske Avicii, Veronica Maggio eller Laleh. Musik får gärna vara sorgsen. Jag lyssnar inte på metal eller klassisk musik men gillar när det är klassiska inslag i andra låtar. Och så lyssnar jag faktiskt på regn- och åskväder som avslappning när jag pluggar.

…film?
Jag är galen i film! Jag kan alla skådespelare, jag måste liksom kunna om någon frågar. Jag gillar att vara expert på någonting. Två filmer jag sett nyligen och gillar är Safe haven och The heat. Jag har olika perioder, det kan vara romantiska komedier först och sen skräck.

…tv-serie?
Just nu Twisted, Pretty little liars, Vampire diaries och Lost.

Vi är så glada att Cecilia ville praoa hos oss för vi har verkligen haft enormt mycket hjälp av henne. Så tack! Och hennes boktips hittar du på hemsidan: 1 och 2.

Inga kommentarer: