tisdag 10 december 2013

Författarbesök på biblioteket

Idag tycker jag extra mycket om mitt jobb. För idag har jag fått lyssna på den här författaren:


Han heter Per Nilsson och har skrivit en sisådär 30 böcker (den exakta siffran är han inte ens säker på själv). Och anledningen till att jag fått höra honom berätta om sina böcker istället för att själv tipsa barn och ungdomar om böcker är att fyra stycken klasser (årskurs 9) varit här idag och lyssnat och ställt frågor. Frågor om böckerna, livet som författare och ganska mycket berättarteknik.

Det här är något som vi ordnar tre gånger per läsår tillsammans med olika skolor (vilka varierar för varje år så att det ska bli rättvist). Petrus Dahlin har redan varit här och Ingelin Angerborn kommer i januari och träffar fyror. Och jag är så glad att vi kan ordna detta för skolorna och att så många författare vill vara med för det är verkligen uppskattat.

Alldeles extra roligt är det när det är som idag, när författaren själv får ut mycket av mötena med klasserna, när alla är förberedda, har läst och diskuterat böckerna och verkligen är intresserade. När frågorna är lika initierade som svaren.

Här är för övrigt min favorit-Per-Nilsson-bok:


Den och alla hans andra böcker hittar du på biblioteket, kolla här om de finns inne.

Inga kommentarer: