fredag 31 januari 2014

Medeltidsspår

Jag har ju någon slags vurm för medeltiden. Medeltiden och barocken är helt klart mina bästa historiska perioder, av de europeiska. Det är liksom död, drama och reliker för hela slanten.  Det är något med hela det här frosseriet i domedag och elände å ena sidan och ljus och livsglädje å andra sidan som tilltalar mitt dystopiska jag. Precis som med barockens chiaroscuromåleri så framstår ju allt ljus som så mycket ljusare om det växer ur komplett mörker.


Jag kan inte låta bli att illustrera vad jag menar med den här underbara barockmålningen av Judith och Holofernes av Artemisia Gentileschi, även om det egentligen vad medeltiden jag skulle prata (skriva) om nu. För den som liksom jag är nyfiken på livet under medeltiden har det ju nämligen just kommit två nya böcker som låter en komma nära de fysiska spår som överhuvudtaget fortfarande finns kvar, nämligen byggnaderna!

Den ena är Kyrkornas hemligheter av  Ann Catherine Bonnier och Ingrid Sjöström. Den här boken är som en fristående fortsättning på svts program med samma titel och berättar om de hemliga symboler, tecken och historier som finns i de svenska kyrkorna. Den sträcker sig egentligen från medeltiden ändå fram till våra dagar och passar ju bra för den som gärna lajvar da Vinci-koden under medeltidskyrkornas rikt utsmyckade kalktak.

 
Den andra är Medeltida byggmästare i Norden av Jan Svanberg som faktiskt blivit kallad "ett måste" i en recension i DN. Det kan kanske för somliga låta lite tråkigt med sådana här gamla hus, men genom dess arkitektur, målningar, skulpturer och räkningar på byggmaterial kan läsaren faktiskt komma människorna och livet bakom husen alldeles inpå livet.

 
Sedan tidigare har vi också Medeltida borgar: Maktens hus i Norden av Martin Hansson. Den här läste jag efter att ha plöjt Phillippa Gregorys populära skönlitterära triologi om tre kvinnor under Rosornas krig i England och hela tiden funderat väldigt mycket över hur det egentligen såg ut där de här människorna bodde, och allt det här hände. Efter att ha konstaterat att arkitekturen på kontinenten spelade i en lite annan liga än den svenska blev jag förstås nyfiken på hur människorna bodde här, och även om Medeltida borgar som man kan förstå av namnet inte handlar nämvärt mycket om helt vanligt folks bostäder så beskriver den ändå tillvaron för allt från storbönder med befästa gårdar till de rikastes skrytbyggen.

 
Vill du själv botanisera bland böcker om medeltiden så finns det faktiskt flera hyllor att leta på, och det kan vara lätt att glömma vår ganska lilla men spännande hylla för arkeologi, där det också finns guider till olika landskaps medeltida historia och bebyggelse, väl värda en titt! Du hittar den alldeles i närheten av hyllan för historia och geografi, mitt emot naturvetenskapen. Böcker om arkitektur och konst hittar du en trappa upp!
 

Inga kommentarer: