fredag 10 januari 2014

Ny på bloggen!

Hej! Jag heter Sara och jobbar som biblioteksassistent. Jag är ny på bloggen och tänker att jag som presentation ska tipsa om några böcker som jag gillar.

Jenny Diski är en av mina favoriter. Bäst är hon när hon skriver essäer och reportage. Hennes resereportage handlar i stora drag om att hon hellre skulle vara hemma, och ifred. De är av någon anledning ändå underhållande. Den första av Diskis reseböcker heter På tunn is, där hon skriver om hur hon åker till Antarktis. Hon söker efter den totala tomheten – längtar efter ett landskap lika vitt och tomt som hennes minimalistiska sovrum. I stället finner hon sig ombord på ett kryssningsfartyg fullt av människor som vill umgås med henne, och landskapet finns vilda djur som skränar och skitar ner...


Se efter i katalogen om På tunn is finns att låna

En annan favorit med resetema är E.M. Forsters Ett rum med utsikt från 1908, om en ung kvinna som reser till Florens för att studera konsten och arkitekturen med sin kusin (som också fungerar som förkläde). Där bor de på ett pensionat tillsammans med en massa andra britter - bland annat mr Emerson och hans son George - bekantskaper som ska få konsekvenser. Det är lättsamt och känns oväntat modernt i språket och den lite ironiska tonen!


Finns Ett rum med utsikt inne? 

Nästa bok jag tänkte tipsa om är Annika Perssons biografi om Lena Nyman – Jag vill ju vara fri. Den kom ut förra året och lånades mycket då, men nu tycker jag att den alldeles för ofta står kvar olånad i hyllan. Det är en mycket fin och ganska sorglig bok, som skildrar Lena Nymans liv och karriär med intresse och respekt.


Se efter om Jag vill ju vara fri finns inne på biblioteket. (Den finns som e-bok också!)

Till slut vill jag lyfta fram Elsie Johanssons Nancy-trilogi. Den börjar med Glasfåglarna och fortsätter med Mosippan och Nancy, och på biblioteket har vi dem både var för sig och alla böckerna i samma volym. De handlar om flickan Nancys uppväxt utanför Uppsala på trettio- och fyrtiotalet. Hon är sladdbarn med läshuvud i en fattig familj i en enkel stuga och brottas med både tillhörighet och ambitioner. Syskonen flyttar hemifrån och den mesta tiden spenderar Nancy hemma med mamman och hushållssysslorna. Elsie Johansson beskriver träffande och exakt hur saker känns, luktar och låter.



Se om Glasfåglarna finns inne. Eller: Se om boken med hela trilogin - Berättelsen om Nancy - finns inne.

Hoppas ni gillar någon av dessa! På Återhörande!
/Sara

Inga kommentarer: