torsdag 17 april 2014

"Du hör inte hit, Beiron"



Häromdagen när jag städade och rotade runt på barnavdelningen hittade jag en bilderbok jag inte sett innan. Den heter Du hör inte hit, Beiron, är gjort av Anna Härmälä och handlar om hunden Beiron. Han bor i skogen men får för sig att han ska göra en resa för att tävla i en hundutställning. han måste gå och gå för att komma fram. Väl där ställs han inför den helt nya frågeställningen - vilken ras är Beiron? Vart hör han?


Bilderna är jättefina! Omväxlande enkla och tydliga, eller superdetaljerade och myllrande. När jag läste var jag tvungen att stanna till i berättelsen flera gånger för att titta på en styrketränande mullvad eller ett gäng igelkottar som gick irriterande långsamt över en väg. Eller för att ta in alla uppradade hundar som med varierande framgång försöker uppfylla idealet för sin hundras:



Boken har ett klassiskt och ganska tryggt sagoupplägg (hmma - resa - utmaningar - framgång - resa - hemma - kalas!), det är verkligen bilderna som gör boken.

Skynda hit, så kan du hinna låna den innan påsk! Här ser du boken i vår katalog.


Inga kommentarer: