fredag 23 maj 2014

Pemmikan - en hårdkokt historia

Jag måste bara berätta om en av de kanske mest nischade nya böcker jag hittills hunnit ta emot här på biblioteket. I veckan fick vi nämligen in Pemmikan - en hårdkokt historia av Kjell Lundin. Jaha, vad tusan är Pemmikan för något undrar ni kanske nu, det gjorde nämligen jag. Är det en fågel? En plats? Ett krig? Nej, det är nämligen en slags köttkonserv av torkat buffelkött och bär, ursprungligen uppfunnen av indianer och sedemera inmundigat av äventyrare och polarforskare. På grund av sitt höga näringsinnehåll och goda hållbarhet lämpade det sig nämligen utmärkt som expeditionsproviant!

Pem-bok_IMG_18353
Boken om Pemmikan blir sålunda också boken om äventyrare, expeditioner, kolonialism och rent av krig. Jättespännande tycker jag att den verkar, och kanske den perfekta fördjupningen för dig som fortfarande önskar att du hade Bea Uusmas Expeditionen oläst och framför dig. Lite otacksamt tycker jag dock att den hamnat i biblioteket, på hylla Qca står den bland annan litteratur om mat och dryck. Undrar just om någon äventyrslysten person verkligen hittar den där - nu har ju i alla fall Biblioteksbellas läsare chansen!

Inga kommentarer: