måndag 16 mars 2015

Biblioteksbella är nyfiken på: Amanda!

Trogna biblioteksbesökare kan ha lagt märke till att vi sedan en liten tid tillbaka har en ny person här på biblioteket. Det är vår prao Amanda, som är här veckan ut och därmed har varit här i två veckor. Vi inser förstås att ni är nyfikna på vem hon kan tänkas vara, så Biblioteksbella ryckte såklart ut och gjorde en liten intervju.


Hej Amanda, kan du berätta lite kort om dig själv?
Jag heter Amanda Karlsson och är 14 år gammal. Jag går i klass 8 på Käppala skola här på Lidingö. Det här är min första prao. Sen i nian kommer vi att ha prao igen.

Vilket är ditt favoritämne i skolan?
Engelska är mitt favoritämne. Mitt hatämne är matte, för det är så svårt. (Amandas mattelärare är dock jättebra, vill hon lägga till).

Bor du här på Lidingö?
Vi gjorde det när jag var liten, men nu bor jag på Fågelhundsgatan i Norra Djurgårdsstaden. Jag bor där med min mamma, min pappa och min storasyster.

Vad gör du när du inte går i skolan eller är här på prao?
Jag gillar att baka. Sen läser jag en hel del också plus att jag löptränar.

Vad läser du helst?
Jag läser mest deckare och dystopier. Min favoritbok är En studie i rött, den första Sherlock Holmes-boken av Arthur Conan Doyle.

Vad tycker du om att ha prao på Lidingö stadsbibliotek?
Det är roligt, för jag har fått göra väldigt många olika saker. Jag har bland annat registrerat böcker, tryckt knappar, satt upp böcker, varit med på klassbesök med år 3 och år 7 och varit med på en babyträff.

Vad vill du bli när du blir stor då? (Bibliotekarie hoppas vi på såklart!)
Helst vill jag jobba för FBI, men det går nog inte för jag är ju inte amerikansk medborgare. I andra hand vill jag bli polis, vanlig svensk polis.


Och här har ni Amanda!


Tack Amanda för att vi fick prata en stund med dig! Vi tycker att det är supertrevligt att ha dig här som prao!

Om ett par dagar kommer Amanda att recensera en av sina favoritböcker här på bloggen, så håll ögonen öppna efter det.

Inga kommentarer: